Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervaller - en introduktion
You need to log in to create posts and topics.

Ofta används ordet "intervall" slarvigt och med olika innebörder. Jag hoppas att denna text kan hjälpa dem som känner sig osäkra på vad intervallträning innebär.

Intervaller innebär att man varvar hårdare och lättare träning under ett pass. Man springer

"Ofta används ordet "intervall" slarvigt och med olika innebörder."

Och en av dem är att kalla de intensiva arbetsdelarna för intervallerna, när det egentligen är tiden mellan de intensiva arbetsdelarna (dvs vilan) som är intervallerna i intervallträning

> Och en av dem är att kalla de intensiva arbetsdelarna för intervallerna, när det egentligen är tiden mellan de intensiva arbetsdelarna (dvs vilan) som är intervallerna i intervallträning.

Helt sant. I praktiken har dock begreppet glidit till att betyda

Jag brukar envisas med att skriva "repetition", "lopp", "sträcka", eller möjligen "arbetsintervall". Ingen av dem känns helt tillfredsställande.

Har också hört det där om att det skulle vara vilan som är intervallen, men kommer själv inte på någon logisk förklaring till varför det skulle vara så. Undrar därför om det handlar om en myt, som grundar sig i ett missförstånd? Eller kan någon förklara v

"Eller så går den förenklade versionen bra för mig, dvs det är löpningsdelen som kallas för intervall. Det är ju det "återkommande momentet" som är av huvudsakligt intresse under träningspasset. Alla andra återkommande delmoment är av sekundär betydelse."

Jag är ny på jogging. Ja, t o m jogging är jobbigt för mig. Kanske orkar 2-3 minuter i stöten, sen går jag. Visst är det intervallträning eftersom min puls skenar iväg? Ändå tycker jag det är sällan man hör talas om så korta intervaller.

> Jag är ny på jogging. Ja, t o m jogging är jobbigt för mig. Kanske orkar 2-3 minuter i stöten, sen går jag. Visst är det intervallträning eftersom min puls skenar iväg? Ändå tycker jag det är sällan man hör talas om så korta intervaller.

Det är absolut

Jodå, det finns t o m arbetsdelar (som jag har hört att den intensiva fasen kallas) som är i sekundrar. T ex 70/30, 70 sek hårt och 30 sek vila. Eller var det tvärtom...(H)

Ska man träna uthålligheten så är de längre att föredra. Precis som Du gör. 🙂

Det finns en historisk bakgrund till varför vilan kallades intervall från början. Jag hade kunnat skriva ett långt inlägg om vad ordet "intervall" betyder, och hur begreppet användes under första halvan av 1900-talet, men jag orkar inte göra den efterfor