Quote from ellen olsson on 18 July 2009, 11:1170720 är en klassiker. 15/15 anses vara ett gott alternativ till 4x4 för att förbättra VO2Max men vilan blir lite för lång så jag brukar förorda 18/12 istället.
70720 är en klassiker. 15/15 anses vara ett gott alternativ till 4x4 för att förbättra VO2Max men vilan blir lite för lång så jag brukar förorda 18/12 istället.
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:18Jag kör helt på känn. Joggar och går som jag orkar. När jag kommer hem tittar jag vad pulsklockan registrerat och det visar sig att intervallerna är ganska regelbundna. Snittpulsen blir däremot något högre på slutet.
Jag kör helt på känn. Joggar och går som jag orkar. När jag kommer hem tittar jag vad pulsklockan registrerat och det visar sig att intervallerna är ganska regelbundna. Snittpulsen blir däremot något högre på slutet.
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:18Lars: Menar du coachen som omtalas i den här posten?
http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/hiit-routines-483525.html
Lars: Menar du coachen som omtalas i den här posten?
http://www.elitefitness.com/forum/weight-training-weight-lifting/hiit-routines-483525.html
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:27Tur att du inte gjorde dig besvär Lars med 1900-tals-forskning då det enligt mig ändå känns ganska ointressant vad någon "Gerschler" använde begreppet intervall till på 1900-talets början. Det som är av betydelse är vad det svenska ordet "intervall" betyd
Tur att du inte gjorde dig besvär Lars med 1900-tals-forskning då det enligt mig ändå känns ganska ointressant vad någon "Gerschler" använde begreppet intervall till på 1900-talets början. Det som är av betydelse är vad det svenska ordet "intervall" betyd
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:30> 15/15 anses vara ett gott alternativ till 4x4 för att förbättra VO2Max men vilan blir lite för lång så jag brukar förorda 18/12 istället.
Det är viktigare att träna än att filosofera över träningen, men någon bok jag läste talade sig varm för 30/30 til
> 15/15 anses vara ett gott alternativ till 4x4 för att förbättra VO2Max men vilan blir lite för lång så jag brukar förorda 18/12 istället.
Det är viktigare att träna än att filosofera över träningen, men någon bok jag läste talade sig varm för 30/30 til
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:30Ja. Men i den texten kallas de intensivare arbetsperioderna intervaller, så den ger inget stöd för mitt påstående. 🙂
Ja. Men i den texten kallas de intensivare arbetsperioderna intervaller, så den ger inget stöd för mitt påstående. 🙂
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:32Jag har alltid trott att det är ordets betydelse som gör att det är vilan som så att säga "är" intervallen
Några synonymer till ordet intervall från Synonym.se period, tidsmellanrum, tidsintervall, avstånd, mellanrum, paus, uppehåll, avbrott
Helt ovik
Jag har alltid trott att det är ordets betydelse som gör att det är vilan som så att säga "är" intervallen
Några synonymer till ordet intervall från Synonym.se period, tidsmellanrum, tidsintervall, avstånd, mellanrum, paus, uppehåll, avbrott
Helt ovik
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 11:33Instämmer också i att språk förändras. Därför får man vara beredd att uttyda från sammanhanget vad "intervall" syftar på, och det brukar inte vara något problem.
Dock tycker jag "allt från start, till nästa start" är den absolut MINST vanliga betydelsen
Instämmer också i att språk förändras. Därför får man vara beredd att uttyda från sammanhanget vad "intervall" syftar på, och det brukar inte vara något problem.
Dock tycker jag "allt från start, till nästa start" är den absolut MINST vanliga betydelsen
Quote from Funbeat user on 18 July 2009, 14:15Inter betyder iaf mellan hur vi än vrider på det så att det skulle vara både vilan och ansträngningen känns inte rätt rent språkbetydelsemässigt.
Inter betyder iaf mellan hur vi än vrider på det så att det skulle vara både vilan och ansträngningen känns inte rätt rent språkbetydelsemässigt.
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 12:46Kommer sent in i tråden men jag tycker att Wikipedia beskriver intervallträning på ett lättbegripligt sätt:
"Intervallträning är en samling metoder som syftar till att förbättra någon kombination av snabbhet, styrka och uthållighet. I sin enklaste beskriv
Kommer sent in i tråden men jag tycker att Wikipedia beskriver intervallträning på ett lättbegripligt sätt:
"Intervallträning är en samling metoder som syftar till att förbättra någon kombination av snabbhet, styrka och uthållighet. I sin enklaste beskriv