Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningIntervaller - en introduktion
You need to log in to create posts and topics.

SAOB säger. "av lat. intervallum, eg.: rum mellan palissader, mel­lanrum, avstånd, mellantid; av inter (se INTER-) o. vallum, palissad, förskansning ... uppehåll, avbrott; mellantid varunder ngt tills vidare avstannat"

sade språknörden 😉

så urprunglig

Nog tolkar de flesta idag "snabba intervaller" såsom att betyda att arbetsmomentet under passet bedrivs i hög hastighet, inte att vilan är kort?

Sannolikt är det den vanligaste tolkningen idag. Envisas man med den äldre terminologin, kan man skriva "vilointervall" för att vara extra tydlig.

"Rest interval" verkar fortfarande ganska vanligt i den anglosaxiska världen, förresten.

Hm, gympafolket talar om pulstoppar. Ett gympapass är uppbyggt med pulstoppar i motsats till aerobicspassen som kör på en jämn belastning i "zonen" om jag minns rätt.

Kan vi enas om att som ordet intervall används så är det en nödvändighet att både arbetstiden och vilan är med samt att dessa repeteras? Hur skulle det vara om intervall endast var tiden för vilan. Då skulle jag köra intervall hela tiden...haha...

Vad är det som skiljer ett intervall-träningspass mot ett som inte är det?

Svar: Perioderna mellan ...

Tycker att Tävlingsnördens begrepp blir alltför diffust.

På engelska och italienska talar man om "repetitions" "ripetizioni" dvs upprepningar. Intervallen är det som sker däremellan dvs vilan.

Och längden och intensiteten på vilan är LIKA VIKTIG som hur

Vad 17 menar du med 3000-meters fart? Sen när började man mäta hastighet i enbart meter och inte min/km eller km/h eller liknande?? 🙂

Tävlingsfart på 3000 meter.

Jättebra början av trådskapare å det tackar jag för...inte nog med att den handlade om intervaller ..den var ju åxå ett exempel på en djävligt givande intervall...hehehe