Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:03SAOB säger. "av lat. intervallum, eg.: rum mellan palissader, mellanrum, avstånd, mellantid; av inter (se INTER-) o. vallum, palissad, förskansning ... uppehåll, avbrott; mellantid varunder ngt tills vidare avstannat"
sade språknörden 😉
så urprunglig
SAOB säger. "av lat. intervallum, eg.: rum mellan palissader, mellanrum, avstånd, mellantid; av inter (se INTER-) o. vallum, palissad, förskansning ... uppehåll, avbrott; mellantid varunder ngt tills vidare avstannat"
sade språknörden 😉
så urprunglig
Quote from Funbeat user on 19 July 2009, 23:15Nog tolkar de flesta idag "snabba intervaller" såsom att betyda att arbetsmomentet under passet bedrivs i hög hastighet, inte att vilan är kort?
Nog tolkar de flesta idag "snabba intervaller" såsom att betyda att arbetsmomentet under passet bedrivs i hög hastighet, inte att vilan är kort?
Quote from Funbeat user on 20 July 2009, 08:04Sannolikt är det den vanligaste tolkningen idag. Envisas man med den äldre terminologin, kan man skriva "vilointervall" för att vara extra tydlig.
"Rest interval" verkar fortfarande ganska vanligt i den anglosaxiska världen, förresten.
Sannolikt är det den vanligaste tolkningen idag. Envisas man med den äldre terminologin, kan man skriva "vilointervall" för att vara extra tydlig.
"Rest interval" verkar fortfarande ganska vanligt i den anglosaxiska världen, förresten.
Quote from Funbeat user on 29 July 2009, 13:14Hm, gympafolket talar om pulstoppar. Ett gympapass är uppbyggt med pulstoppar i motsats till aerobicspassen som kör på en jämn belastning i "zonen" om jag minns rätt.
Hm, gympafolket talar om pulstoppar. Ett gympapass är uppbyggt med pulstoppar i motsats till aerobicspassen som kör på en jämn belastning i "zonen" om jag minns rätt.
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 08:53Kan vi enas om att som ordet intervall används så är det en nödvändighet att både arbetstiden och vilan är med samt att dessa repeteras? Hur skulle det vara om intervall endast var tiden för vilan. Då skulle jag köra intervall hela tiden...haha...
Kan vi enas om att som ordet intervall används så är det en nödvändighet att både arbetstiden och vilan är med samt att dessa repeteras? Hur skulle det vara om intervall endast var tiden för vilan. Då skulle jag köra intervall hela tiden...haha...
Quote from Funbeat user on 30 July 2009, 18:54Vad är det som skiljer ett intervall-träningspass mot ett som inte är det?
Svar: Perioderna mellan ...
Vad är det som skiljer ett intervall-träningspass mot ett som inte är det?
Svar: Perioderna mellan ...
Quote from Funbeat user on 31 July 2009, 02:33Tycker att Tävlingsnördens begrepp blir alltför diffust.
På engelska och italienska talar man om "repetitions" "ripetizioni" dvs upprepningar. Intervallen är det som sker däremellan dvs vilan.
Och längden och intensiteten på vilan är LIKA VIKTIG som hur
Tycker att Tävlingsnördens begrepp blir alltför diffust.
På engelska och italienska talar man om "repetitions" "ripetizioni" dvs upprepningar. Intervallen är det som sker däremellan dvs vilan.
Och längden och intensiteten på vilan är LIKA VIKTIG som hur
Quote from Funbeat user on 17 January 2012, 18:45Vad 17 menar du med 3000-meters fart? Sen när började man mäta hastighet i enbart meter och inte min/km eller km/h eller liknande?? 🙂
Vad 17 menar du med 3000-meters fart? Sen när började man mäta hastighet i enbart meter och inte min/km eller km/h eller liknande?? 🙂
Quote from Jonny Persson on 17 January 2012, 18:46Tävlingsfart på 3000 meter.
Tävlingsfart på 3000 meter.
Quote from Funbeat user on 17 January 2012, 19:06Jättebra början av trådskapare å det tackar jag för...inte nog med att den handlade om intervaller ..den var ju åxå ett exempel på en djävligt givande intervall...hehehe
Jättebra början av trådskapare å det tackar jag för...inte nog med att den handlade om intervaller ..den var ju åxå ett exempel på en djävligt givande intervall...hehehe