Quote from Guest on 13 July 2008, 18:04Om jag vill springa milen under 50 min hur snabbt ska jag hålla mina intervaller? Körde med 90 sek ståvila emellan men det var alldeles för tätt - drog på mig mkt mjölksyra och höjde ståvilan till 2:30 - är det ok?
Om jag vill springa milen under 50 min hur snabbt ska jag hålla mina intervaller? Körde med 90 sek ståvila emellan men det var alldeles för tätt - drog på mig mkt mjölksyra och höjde ståvilan till 2:30 - är det ok?
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 18:14Fem minuter per tusing och sedan kör du tio i rad utan vila.
Fem minuter per tusing och sedan kör du tio i rad utan vila.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 18:14Hehe - låter tufft. Skulle inte klara det idag om du kollar på mina intervalltider igår.
Hehe - låter tufft. Skulle inte klara det idag om du kollar på mina intervalltider igår.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 18:25Om det vore så enkelt att bara säga vad man vill springa 10k på så vore jag glad, men du måste utgå ifrån vad du springer på idag och inte genast köra intervaller som är anpassade för den tänkta målhastigheten. Men du är kanske nästan där, redan? Om inte
Om det vore så enkelt att bara säga vad man vill springa 10k på så vore jag glad, men du måste utgå ifrån vad du springer på idag och inte genast köra intervaller som är anpassade för den tänkta målhastigheten. Men du är kanske nästan där, redan? Om inte
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 18:52David P. har rätt.
Börja med att klara "måltempot" under korta perioder. Efterhand kommer du att klara allt längre tider och så småningom når du målet.
David P. har rätt.
Börja med att klara "måltempot" under korta perioder. Efterhand kommer du att klara allt längre tider och så småningom når du målet.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 20:18Vad springer du en mil på då? Om det är 55 eller 60 minuter så är ju 5 min/km för snabbt för bara 90 sekunders vila. På den hastigheten måste du nog vila 3-4 minuter.
Du kan ju prova att springa ett testlopp eller testa Håkans variant. Sen anpassar du in
Vad springer du en mil på då? Om det är 55 eller 60 minuter så är ju 5 min/km för snabbt för bara 90 sekunders vila. På den hastigheten måste du nog vila 3-4 minuter.
Du kan ju prova att springa ett testlopp eller testa Håkans variant. Sen anpassar du in
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 20:30Om det är 50 min på milen som är målet (eller straxt under) så sätt intervalltempot till 5 min/km (eller straxt under).
Längd på intervallerna och vila däremellan anpassas så att tiden i måltempot blir så lång som möjligt. Det är vad du gör under interva
Om det är 50 min på milen som är målet (eller straxt under) så sätt intervalltempot till 5 min/km (eller straxt under).
Längd på intervallerna och vila däremellan anpassas så att tiden i måltempot blir så lång som möjligt. Det är vad du gör under interva
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 21:42Just nu befinner jag mig i en svacka så om jag pressade mig idag skulle jag nog springa en flack mil på ca 54 min annars 52-53.
Just nu befinner jag mig i en svacka så om jag pressade mig idag skulle jag nog springa en flack mil på ca 54 min annars 52-53.
Quote from Funbeat user on 13 July 2008, 22:10Intervalltempot måste styras av vilket mål du satt upp. Inte av vad du tidigare presterat eller vilken form du för närvarande befinner dig i.
Längden på intervallerna och vilan däremellan blir dock beroende på din nuvarande form. Tränar du i måltempot k
Intervalltempot måste styras av vilket mål du satt upp. Inte av vad du tidigare presterat eller vilken form du för närvarande befinner dig i.
Längden på intervallerna och vilan däremellan blir dock beroende på din nuvarande form. Tränar du i måltempot k
Quote from ellen olsson on 13 July 2008, 22:14Fel. Hela intervallupplägget för ett enskilt pass skall styras av aktuell kapacitet och vad man önskar träna med aktuella intervaller.
Målsättningen använder man sedan för att, om möjligt, komponera ett lämpligt träningsprogram.
Fel. Hela intervallupplägget för ett enskilt pass skall styras av aktuell kapacitet och vad man önskar träna med aktuella intervaller.
Målsättningen använder man sedan för att, om möjligt, komponera ett lämpligt träningsprogram.