Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska på allvar börja min träning inför Gbg-varvet 2011 🙂 Nu till min fråga: Måste man träna intervallträning för att bli en riktigt snabb löpare el få ut det mesta av det man har att ge? Får ofta höra att det är ett måste för att bli bra men jag har

Nej, det måste man inte. Men om du nu inte kör intervaller vore det bra om du anstränger dig på andra sätt, t.ex. springa fort i 5-10km minst någon gång i veckan.

Långpass +18km i 5:45-6:00-tempo,
Snabbpass runt milen i 5:00-tempo, kortare i början.
Ett pass till på dryga milen i lugnt tempo.

totalt nästan 4 mil per vecka.

6 veckor innan, börjar du köra intervaller istället för lugna milen.

Ihoprafsat förslag.

Vad springer du milen på idag? 1:40 är rätt snabbt..

Intervaller och intervaller... Ska man bli snabb måste man ju förstås springa snabbt, och i början orkar man kanske inte göra det så långt.

Jag har inte sprungit särskilt mycket intervaller men gör det ibland på senare tid, men det är väl mest för att få

Tack för schema/förslaget Magnus! Lät realistiskt 🙂

Henrik: Jag springer idag en kuperad mil på strax under 48min, en slät mil ung 2 min snabbare skulle jag tro.

Fredrik: Jag är nog mer som du. Har inga problem att springa på hyfsat snabbt i 10km. Do

1:40 är ganska snabbt. Jag sprang på 1:34:29 i år vilket är min snabbaste tid. Har väl någon galen idé om att det kanske borde gå att pressa ner under 1:30, men det beror lite på vad jag hittar på för andra galenskaper nästa år.

Du är riktigt snabb Fredrik! Tror säkert du kan fixa under 1:30 om du bara ger dig den på det 🙂 Jag såg jag skrev fel så jag ändrade direkt! 1:40 el under är ju det jag vill springa Gbg-vavet på! Önsketänkande som gjorde att det slant på tangenterna 😉

Jag sprang Stockholm halvmarathon på 1:44 men hade nog lite mer att ge där. Sprang milen igår på 45...någonting. Vad nu detta säger om någonting. Jag är nybörjare utan koll på läget men om du siktar på en särskild tid finns det program på marathon.se för

Jaha, nu läste jag att du redan sprungit halvmaran på 1:42, då har du ju bara två minuter att kapa för att nå ditt mål och det borde väl inte vara så svårt? 🙂