Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

-------------------------------------
The running shoe model needs to be fixed. Pronation, Motion Control, Cushioning, and Stability shoes? Get rid of them all.

It’s not just barefoot running and minimalism versus running shoes, the either/

Hmmm... Känns nästan som att detta minimalistiska löpande borde få ett eget forum eller så snart, så som ni producerar trådar om länkar till studier 😉

Japp och tillsvidare springer jag vidare i mina dämpade & stöttade skor. Var & en är salig på sin tro som det tjatas om.

> "Looking at elite athletes, when racing and training, they generally have higher turnover, minimal ground contact time, and a foot strike that is under their center of gravity. Since the majority of elites exhibit these same characteristics while racing

🙂

Amen Henrik!

Det kan ju bero på att de som testar blir smått lyriska och gärna vill berätta för andra hur de också kan bli frälsta.
För mig tror jag att det mest var känslan av att man plötsligt inte behöver köpa specialskor från 1500:- med specialsulor för att kunna

Den lilla skillnaden gentemot LCHF skulle väl kanske vara att barfota/minimalistisk löpning har stöd i den vetenskapliga forskningen (vanliga löparskor och LCHF har det inte).

Fredrika: Du har säkert skrivit om detta tusen gånger, men jag vore tacksam om du länkar till en sida som sammanfattar forskningen så att en lekman kan tillgodogöra sig den.

EDIT: för övrigt brukar väl LCHF-are peka ganska ivrigt på studier som stöder de

OT: LCHF
Att den inte har stöd behöver iofs inte nödvändigtvis betyda att det inte stämmer.

Jag tycker personligen det är ovetenskapligt att sänka en idé bara för att det inte finns tillräckligt många eller några studier som verifierar resultaten. När d