Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

De som satsar på att springa så snabbt de kan kommer alltid att springa i det som det går att springa snabbast med (eller utan) för dem.

Jag kanske ska utveckla hur jag menade, det är ju inte bara att det är skönare i den mening att det är bekvämt, utan även att man kanske vågar ta i hårdare om man är skyddad. Samtidigt så vet vi ju att racing flats (dvs. skor som är till för just att spri

Henrik: "Och om man har ett bra löpsteg i skor så är allt som det ska?"

Se artikeln. Det verkar som om rätt teknik inte hjälper mot dåliga skor. Det argumenteras för att just stöten i foten vid nedslaget är en viktig del, där kroppen har en mekanism för

"Part 3" som jag länkade till ovan, har en hel del hänvisningar till diverse studier.

Man kan notera att forskarna bakom barefootrunning och artikeln i Nature är noga med att påpeka vilka slusatser man *inte* kan dra från studien, antagligen just för att många vill tolka den som att den bevisar mycket mer än den gör.

De skriver i inlednin

Utmärkt sammanfattning Pontus

De säger också att skodda löpare tenderar att landa på framfoten eller mitt på foten då de springer barfota. Eftersom det faktiskt gör ont att landa på hälen.

Så vad kom först: skon eller foten?

Tack Fredrika!

Stig: Ja? Vad kom först, lunginflammationen eller penicillinet?
Att något är naturligt behöver inte betyda att det är bättre, men naturligtvis inte heller att det är sämre.

Stig: Det kan vara värt att fundera på hur förslitningsskador egentligen påverkar evolutionen. Jag tänker att så länge kroppen håller för att föda upp avkomman tills dess den klarar sig själv så spelar föräldern ingen roll efter det. Så om leder etc är to

Smaka på orden:
-han springar naturligt
-han springer onaturligt

Vilket känns bäst?

Och pencillin har väl alltid funnits, det är ju en mögelsvamp. Det är ju inte så att vi uppfunnit det, utan mer upptäckt att det fungerade mot kanske lunginflammation.