Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Rätt eller fel? Anna E ger en rätt beskrivning av vad evo inte kan göra.

Håller med Tord om att ingen tjänar pengar på barfotalöpning. Men prislapparna på Wibram5F och liknande minimalistiska produkter visar att det är nog så hög advance inom det minimal

De skördar frukterna från många år av marknadsföring och bearbetning från skoföretagen.

Jag pratar bara om vad det finns eller inte finns vetenskapligt stöd för, inte vad som känns intuitivt bra.

Jag springer gärna i FiveFingers eller barfota, och tävlar i extremt lätta skor ända upp till marathondistansen. Jag är alltså djävulens advokat h

Håller med Anders där. Vissa argument står liksom och faller med sig självt.
Själv intresserar jag mig inte så mycket för vad skor kostar eller vad de heter, jag ska inte prata med dem.

Passar skorna mig och de känns sköna så tar jag skorna och går till

Anne E ger inte en korrekt beskrivning av evolutionen - däggdjur i allmänhet och vi apliknande djur i synnerhet behöver ta hand om ungarna en lång tid innan dom klarar sig själva. Dom behöver matas, skyddas mot faror, läras upp osv... Det räcker inte med

Mycket av den här debatten handlar om skor kontra barfota, medan den borde handla om hälisättning kontra framfotsisättning.

När jag hade problem med en häl och kände att jag inte fick upp höften, hade dålig löpteknik i allmänhet, så funderade jag på dett

Jag sticker ut hakan här och säger, att hällöpning/hälgång ger inte, per automatik, dålig hållning. Har man en muskelkorsett, som är stark nog, så är hällöpning inga problem. De stabiliserande musklerna i buk och rygg ser till att hållningen bibehålls. Oa

Jag gör inte det, stor skillnad. Men min bålstyrka eller anatomi kanske inte är optimal heller. 😉

Du säger inte emot mig, menar Du? 🙂

Jag vill mena, att kroppen föredrar det springsätt som den är byxad att klara av. Någon, som upplever att hällöpning blir jobbigt, med dålig hållning som bieffekt och ont går självklart över till framfotalöpning. Men

De snabbaste löparna kommer alltid ha skor. Skor är den sponsorintäkt som ger mest pengar.