Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Christer:
Var skriver jag att det räcker att ploppa ut ungarna och sedan dö? Tyckte jag var tydlig med att de måste "födas och fostras" tills dess de klarar sig själva. Så om man börjar avla mellan 15-20 år så borde det, evolutionärt, räcka att man blir e

Helt rätt Anders.

Deras skor ser dock ut nästan på samma sätt som 1980.
Det var att ta i, men min poäng är:

Tillhör de som började lufsa marathon 1982. Då fanns det fantastiska skor utan en massa lullull.

Skofabrikanterna hade redan då folk med fina ti

...

Jag hade sock-i-plast på mellanstadiet.

Nu har jag upptäckt att det går att få tag i sockiplast i storlek 45.

Jag funderar på om långdistanslöpning som fenomen hör till den mänskliga naturen - eller överhuvudtaget har varit ett naturligt inslag i den mänskliga historien.

Nu pratar jag tiden före den K-G brukar referera till 🙂

Den löpstil som innebär tå/mellan

Det finns en artikel som jag ska försöka hitta länken till som argumenterar för motsatsen, att människan är speciellt väl anpassad för att springa långt.

Nästan alla bytesdjur är snabbare än människan på korta sträckor, men genom att orka följa efter byt

Lars.
Det var en gång människor som behövde överleva.

De var långsamma men de hade kondition så de utnyttjade denna egenskap för att skaffa mat.
De andra djuren var snabbare.

De gick nog mest, men sprang också.

Så som jag har fått lära mig så tröttade

Såg ett program en gång om jägare i Afrika, jagade nån sorts antilop på savannen. De sprang ut på morgonen, stötte upp ett villebråd. Sedan förföljde en löpare den hela dagen i löphastighet, med vissa gångpass emellan. En annan var med på avstånd som möjl

Sengångare är ganska långsamma.