Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har sprungit regelbundet ca ett halvår efter ett långt uppehåll pga skada. Har inte spungit på asfalt överhuvudtaget dessa 6 månader.
Jag vill ställa upp i lopp i vår som går mestadels på asfalt så jag undrar hur man ska börja introducera asfalt igen

Vilka underlag springer du på nu och hur mycket?

Jag tycker inte det är så viktigt att träna på asfalt - kroppen mår bättre och blir starkare av att träna på ojämna stigar än superslät asfalt.

Jag får lätt problem med asfalt pga svaga leder. Men för mig räcker det om jag kör en kortare sträcka t.ex. 5 km regelbundet. Resten kör jag i motionsspår för att jag tycker det ger bättre träning pga backarna.

Krister: Du får bättre träning av dina småmuskler (i lederna) också av ojämna stigar!

Ja, stigar är bättre på alla sätt. Men jag behöver också asfaltträningen för att vänja lederna också vid den enformiga "nötningen". Men det räcker med några km i veckan.

Jag springer mest på grus underlag, det blir lite asfalt innan jag kommer till grus / skogs stigar.
Funkade bra även för att springa maran med inte mycket asfaltlöpning.

Håller med att det är bättre för lederna.

Det beror på hur mycket du springer, hur långt och hur ofta. Jag tror att de flesta inte behöver introducera så mycket för ett lopp på 10 km. Annat är det om man ska springa ett maraton på asfalt.

Om man springer mycket på stigar och i kuperad terrängspår, så är kanske det stora problmet att det går mycket fortare på (flack) asfalt, och att den hastigheten kommer att kännas jobbig och slita på kroppen.

Det är min personliga teori, bygga på en samp

Här kommer sample2. Den enda löparskada jag någonsin har haft fick jag förra året på Blodomloppet. Hade innan enbart kört terräng och ställde sen upp i ett 10 km-lopp på asfalt. Det gick fort och lätt (nytt PB) men gav dessutom en hälsporre.