Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 14:15En gång, ingen gång. Två gånger, idrottsvetenskap! 🙂
En gång, ingen gång. Två gånger, idrottsvetenskap! 🙂
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 14:32Om du måste introducera asfaltslöpning i din löpning: mycket mycket långsamt och inkrementellt. Spara långa distanser på asfalt till nödvändiga sådana tillfällen, såsom tävlingar. På vad grundar sig dessa råd? Samtal med idrottsmedicin och ortopeder (plur
Om du måste introducera asfaltslöpning i din löpning: mycket mycket långsamt och inkrementellt. Spara långa distanser på asfalt till nödvändiga sådana tillfällen, såsom tävlingar. På vad grundar sig dessa råd? Samtal med idrottsmedicin och ortopeder (plur
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 14:55Jag håller med Anders.
Jag "sparar" längre asfalt distanser till tävlingar, i mitt fall har det varit halvmaran & maran.Lyckats undvika ont i knän osv efter dessa asfalt lopp och tror mest det kan bero på att jag inte sprungit tillräckligt mycket på asf
Jag håller med Anders.
Jag "sparar" längre asfalt distanser till tävlingar, i mitt fall har det varit halvmaran & maran.
Lyckats undvika ont i knän osv efter dessa asfalt lopp och tror mest det kan bero på att jag inte sprungit tillräckligt mycket på asf
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 15:11Oscar: Jag springer ca 16 km i veckan (men ökar ca 1 km varje eller varannan vecka) och springer i elljusspår, skogsstig och ibland grusväg!
Anders: T ex börja med en km asfalt för att öka till 2 nästa vecka osv?
Tack för alla svar!
Oscar: Jag springer ca 16 km i veckan (men ökar ca 1 km varje eller varannan vecka) och springer i elljusspår, skogsstig och ibland grusväg!
Anders: T ex börja med en km asfalt för att öka till 2 nästa vecka osv?
Tack för alla svar!
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 15:33T.ex. börja med, på asfalt: 1 min jogging, 1 minut gång, 1 minut jogging, 1 minut gång, 1 minut jogging, hemgång.
Obs: mjuk jogging, inte löpning.
Nästa vecka: lägg till en till "1 min jogging, 1 minut gång". Veckan efter det: förläng joggingsekvenserna
T.ex. börja med, på asfalt: 1 min jogging, 1 minut gång, 1 minut jogging, 1 minut gång, 1 minut jogging, hemgång.
Obs: mjuk jogging, inte löpning.
Nästa vecka: lägg till en till "1 min jogging, 1 minut gång". Veckan efter det: förläng joggingsekvenserna
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 15:33Jag ansluter mig nog också till Magnus teori. Om man bara löper i terräng så får man inte riktigt tränat i sin tävlingsfart på asfalt. Har man inte tekniken att behärska den farten så ger det problem, skaderisken är större med ett dåligt löpsteg.
Tror de
Jag ansluter mig nog också till Magnus teori. Om man bara löper i terräng så får man inte riktigt tränat i sin tävlingsfart på asfalt. Har man inte tekniken att behärska den farten så ger det problem, skaderisken är större med ett dåligt löpsteg.
Tror de
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 18:19>En gång, ingen gång. Två gånger, idrottsvetenskap!
Hur var det nu med det vetenskapliga?
>En gång, ingen gång. Två gånger, idrottsvetenskap!
Hur var det nu med det vetenskapliga?
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 20:25Detta är intressant. Har som fyrtioåring och snart två års reglbunden löpning märkt att asfalt och/eller för hög fart nästan alltid resulterar i veckor/månader med smärtor/rehab för mig.
Har funderat kring två alternativ och dessa verkar också vara gängs
Detta är intressant. Har som fyrtioåring och snart två års reglbunden löpning märkt att asfalt och/eller för hög fart nästan alltid resulterar i veckor/månader med smärtor/rehab för mig.
Har funderat kring två alternativ och dessa verkar också vara gängs
Quote from Funbeat user on 20 October 2010, 21:35Jag vill tillägga som nämnt i annan tråd;
Jag tror att hela "akta asfalt"-hysterin är otroligt överdriven. Ja, det finns folk som kanske har problem med asfalt och ja, dessa folk borde därför undvika/lösa det på sitt sätt. Dock är det inte så att varje n
Jag vill tillägga som nämnt i annan tråd;
Jag tror att hela "akta asfalt"-hysterin är otroligt överdriven. Ja, det finns folk som kanske har problem med asfalt och ja, dessa folk borde därför undvika/lösa det på sitt sätt. Dock är det inte så att varje n
Quote from Catharina Brattlin on 20 October 2010, 21:52Jag har alltid sprungit mycket på asfalt. Säkert 98% av min löptid sen 2007. Jag smög inte igång nån asfaltslöpning utan gick på det direkt, trots en "gammal" kropp. Ingen av mina känningar (löparknä och PF) har kunnat härledas till asfaltslöpningen.
Där
Jag har alltid sprungit mycket på asfalt. Säkert 98% av min löptid sen 2007. Jag smög inte igång nån asfaltslöpning utan gick på det direkt, trots en "gammal" kropp. Ingen av mina känningar (löparknä och PF) har kunnat härledas till asfaltslöpningen.
Där