Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag är så dj*vla usel
You need to log in to create posts and topics.

Jessica. Du har inte fattat ett ord av vad jag skrivit.

Jag tänkte ju förvisso mer skillnaden mellan att stå upp och göra tåhävningar med vikt mot att sitta ner och pressa vaderna i en maskin. Jag tror det senare är bättre eller att göra tåhävningarna utan vikter.

Vad jag märkt så tycker jag det är fler som har "problem" med sittande än stående. Då med belastning. Men det är bara en uppfattning jag fått. Inget jag kontrollerat.

Hur tänker du när du säger att sittande är bättre? Är det att man kan få skador/förslit

Hmm.. Jag vet inte vad det här snacket med skador är riktigt... Det behöver väl inte vara så att man säkert drar på sig skador bara för att man lyfter tungt.

Jag stryketränar och lyfter så tungt som möjligt och springer långpass. Men jag brukar inte va s

För den som vill fördjupa sig lite i träning av vaderna finns det ganska bra info på den här sidan: http://www.fitstep.com/Advanced/Anatomy/Calves.htm.

Jag vill nog hävda att 14kg visst gör skillnad - i mitt fall knappt 14%.

Så nog kan viktbälte vara en god ide - jag förutsätter dock att ni snackar om att köra på ett ben i taget, annars lär ni få hålla på tills ni dör av uttråkning 😉

Appropå skillnad

"Jag vill nog hävda att 14kg visst gör skillnad - i mitt fall knappt 14%."

Exakt och det är nog ungefär samma skillnad för min del. Det jag ville åt är alltså att man fortfarande tränar muskelfibrer Typ I med dessa 14 kg extra vikt. Det är det som är osk

vaderna är såkallade toniska muskler. dessa är aroba muskler, typ 1 fibrer, uthålliga muskler.

sitter du i en vadpress så blir du stark i att sitta i en vadpress.

får man ont i ryggen av att stå och träna vader så har man för dålig bålstabilitet

tåhäv

Något för önskelistan Torbjörn m fl??

http://www.sportgymbutiken.se/?pid=193636

Inte den bästa modell jag sett, men hyfsat billig. Klistrar man sedan på lite tomtar (förutom den som skall sitta och använda den) så kanske den kan räknas som juldekoration