Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har börjat ta itu med att springa intervaller sedan efter nyår, eftersom jag blev deprimerad av hur trött jag var på Sylvesterloppet och vill bli snabbare tills nästa nyår (det blev mest bara myslångpass i slutet av förra året...och farten blev däreft

Imponerande Ida. Jag misstänker att du är lite snabbare nu än vad du var då och jag skulle inte stressa upp mig över att det skulle gå för snabbt när du uppenbarligen klarade av det bra med så kort joggvila och att det kändes bra efteråt.

Nu har jag inte

jag har en tendens att hålla tillbaka om jag ska köra 6-8x 1000 med jogg vila emellan.

jag har funderat på köra 10x400 med 1-2 min stå eller jogg villa då bli det lättare mentalt att tryck på mer.

är det bra att variera med längre och kortare intervalle

Variation är bra Rykno. Det gäller att reta kroppen lite så att den tvingas till utveckling men sen kanske man fokuserar retandet beroende på var man har mest att vinna på det.

När jag intervjuade den svenska rekordhållaren på 10 000 meter, Jonny Daniels

Tack!

Ryan, du har säkert hört talas om FIRST, Furman Institut of Running and Scientific Training, och träningsfilosofin "Run Less, Run Faster".
Utgångspunkt att bara träna löpning tre gånger i veckan (ett intervallpass + ett korttempo + ett långpass) med annan

Jag har åsikter om FIRST och den första är att jag är överens med dig om att det känns anpassat för triatleter. Då får man den övriga träning som kan vara bra att slänga in mellan passen.

Jag har sett löpare nå hyggligt långt med FIRST också men satsar m

Ida: Jag har liknande skillnad på miltempo och tusingar och tror det beror på andelen snabba muskelfibrer.
Jag springer milen på 45 ca (4:30 tempo) och har många gånger gjort 6-8 x 1000 m på 3:50-4:00-tempo utan större problem.
Är du stark i backe och spu

Jag undrar om jag springer för fort på 1000m intervaller, jag springer (sprang) milen senast på 41:22. Banan var dock inte så flack (trappor bla.).
Springer 5 tusingar på mellan 3:25-3:30 på bana.
och 12minx3 i ca3:55, med kort vila.
Vill gärna ta mig en

Ojsan, efterklok inser jag att jag fult snodde tråden. Hade ju kunnat kontakta Ryan på annat sätt än i någon annans tråd.
Beklagar.