Quote from Funbeat user on 6 March 2014, 20:10http://www.multitesta.dk/ole/intervaltraening-saa-hurtigt-maa-du-lobe-5x1000m/
http://www.multitesta.dk/ole/intervaltraening-saa-hurtigt-maa-du-lobe-5x1000m/
Quote from Funbeat user on 6 March 2014, 20:46Jag håller helt med om Mackans svar. Både att du ska fortsätta springa tusingar i det tempo du gör, och att det verkar som uthålligheten är din svaga punkt. Det ska inte behöva vara 20 s/km skillnad mellan ditt miltempo och det tempo du kan hålla på det p
Jag håller helt med om Mackans svar. Både att du ska fortsätta springa tusingar i det tempo du gör, och att det verkar som uthålligheten är din svaga punkt. Det ska inte behöva vara 20 s/km skillnad mellan ditt miltempo och det tempo du kan hålla på det p
Quote from Funbeat user on 7 March 2014, 08:37Men periodiserar man klokt och har gjort sin vinterläxa i form av en bra grundträning så bör det inte vara några problem att köra enligt FIRST ett par månader – iaf inte så länge man ser till att lägga in någon R&R-vecka per månad. Man bygger ju inte grun
Men periodiserar man klokt och har gjort sin vinterläxa i form av en bra grundträning så bör det inte vara några problem att köra enligt FIRST ett par månader – iaf inte så länge man ser till att lägga in någon R&R-vecka per månad. Man bygger ju inte grun
Quote from Tobias Barkman on 7 March 2014, 08:49Marcus & Pontus:
Tack för inputen, jag kommer fortsätta med tusingar i samma tempo under våren och öka antalet efterhand.
Ni har nog rätt i att uthålligheten lämnar en del övrigt att önska, jag tränade inte för kortare distanser alls förra året. Jag spr
Marcus & Pontus:
Tack för inputen, jag kommer fortsätta med tusingar i samma tempo under våren och öka antalet efterhand.
Ni har nog rätt i att uthålligheten lämnar en del övrigt att önska, jag tränade inte för kortare distanser alls förra året. Jag spr
Quote from Funbeat user on 7 March 2014, 10:29Ett sätt att smyga in uthålligheten kan vara att låta ditt 6x1k-pass utvecklas gradvis under flera månader mot mera mängd och längre intervaller, där du behåller 4:30-tempot. T.ex. något i stil med: 6x1k -> 8x1k -> 4x1,5k -> 5x1,5k -> 6x1,5k -> 4x2k -> 5x
Ett sätt att smyga in uthålligheten kan vara att låta ditt 6x1k-pass utvecklas gradvis under flera månader mot mera mängd och längre intervaller, där du behåller 4:30-tempot. T.ex. något i stil med: 6x1k -> 8x1k -> 4x1,5k -> 5x1,5k -> 6x1,5k -> 4x2k -> 5x
Quote from Funbeat user on 7 March 2014, 10:46Ida, ditt problem är angenämt ;o) Det är bara att köra på!
Ida, ditt problem är angenämt ;o) Det är bara att köra på!
Quote from Funbeat user on 7 March 2014, 18:04Håller med Pontus. Det är lätt att öka distanserna, så länge man inte samtidigt ökar farten.
Håller med Pontus. Det är lätt att öka distanserna, så länge man inte samtidigt ökar farten.
Quote from Tobias Barkman on 10 March 2014, 08:37Pontus: Tack för tipset! Det är ungefär så jag har tänkt också, i första hand att öka upp antalet intervaller. Och sedan variera med minskad vilotid och lite längre intervaller som du tipsar om. Förhoppningen är att uthålligheten på milen ska komma "på kö
Pontus: Tack för tipset! Det är ungefär så jag har tänkt också, i första hand att öka upp antalet intervaller. Och sedan variera med minskad vilotid och lite längre intervaller som du tipsar om. Förhoppningen är att uthålligheten på milen ska komma "på kö
Quote from Funbeat user on 10 March 2014, 11:43Det är annorlunda nu.
En gammal metod var att hålla ett specifikt tempo så länge man hade lust/ork.
För dig Ida skulle det kunna vara att hålla 4:30 så länge det gick. Tippar på att du skulle kunna komma 5K eller lite längre.Pröva gärna direkt efter
Det är annorlunda nu.
En gammal metod var att hålla ett specifikt tempo så länge man hade lust/ork.
För dig Ida skulle det kunna vara att hålla 4:30 så länge det gick. Tippar på att du skulle kunna komma 5K eller lite längre.
Pröva gärna direkt efter
Quote from Tobias Barkman on 10 March 2014, 12:23K-G: Jag tror den gamla metoden faller på "lust" när det gäller mig, har svårt att pressa mig själv under längre sträckor när det inte är lopp...så jag tror jag hade kommit max 2-3km!
K-G: Jag tror den gamla metoden faller på "lust" när det gäller mig, har svårt att pressa mig själv under längre sträckor när det inte är lopp...så jag tror jag hade kommit max 2-3km!