Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

2-3 km. Bra början.
Har du lust att känna "blodsmak"? Intervaller.

Vi sprang nog mer på skoj förr. Kanske.
Träning var så långt från tävling som möjligt.
Man sparade på krutet.

Haha jag tycker iofs "spring så fort du orkar så länge du kan" känns...inte alls skoj! Snarare plågsamt, även om det kanske är mindre "organiserat" än vad intervaller etc är. Men alla är vi olika!

Kan pressa mig till "blodsmak" (eller högt över bekvämlig

1000m intervaller är en så relativt kort intervall för att man ska kunna lyckas springa lite för fort för att hålla det inom tröskeln. Vilket istället blir ett VO2 pass, med för mycket laktat och inte samma stimulans av tröskeln. Denna sträcka är lätt att

Jag tror Idas avsikt var att det skulle bara VO2Max-intervaller och inte tröskelintervaller.

Med en minuts joggvila?

Ja det är väl ganska normalt på 1000m intervaller? Många kör 1 minuts ståvila eller gåvila på VO2Max-intervaller så varför inte 1 minuts joggvila?

Och facit är...tröskelintervaller 🙂

Det är iallafall det som ursprungsfrågan handlar om, men vi gjorde en intressant avstickare på temat "hur man lurar sig själv att träna uthållighet"

Peter: skrev samtidigt som du postade. Tusingar är väl en ganska vanlig sträcka för både VO2max och tröskel, men jag trodde de flesta vilade lite längre på VO2max-intervallerna för att orka hålla önskat tempo alla intervaller.

Hmm, jag ser nu att du Ida kallat dina intervaller för tröskelintervaller och tempot för tröskeltempo men jag tolkar texten som att du menar VO2Max-intervaller och själv vet du kanske inte skillnaden 🙂

VO2Max-intervaller körs i tempon snabbare än tävli

De kanske tror att de ligger på VO2max, men om de klarar att springa 6 x 1000m i jämnt tempo med en minuts joggvila är de inte i närheten av den intensiteten.