Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelJag vill börja landsvägscykla - v …
You need to log in to create posts and topics.

Det är olika på olika pedaler.

Det går dessutom att ställa hur hårt man sitter fast in på många. Jag har sällan tyckt att det har varit ett problem i realiteten.

De flesta pedalvurpor som man syftar på här sker ifrån stillastående eller näst intill, när man står och balanserar och ska

Om det bara är stoltheten som skadas så gör det ju inte så mycket...

>inte kommer loss
?

Det handlar om att många upptäcker för sent att deras fötter inte går att flytta hur som helst, ex.vis uppåt.

Efter ett antal korsningar-inbromsningar så går det väldigt automatiskt.
Det gör det inte i början när många funderar på h

Jag har bara cyklat en handfull gånger och lyckats göra två spd-vurpor på den tiden. Mitt problem är är när det händer oväntade saker så jag måste bromsa, växla ned, plinga hysteriskt, väja och samtidigt få loss foten. Så länge det inte kliver ut folk ovä

Ja, jag var otydlig, man kommer naturligtvis loss, men är man sent ute och får lite panik kan man trassla in sig. Man lär sig som du säger snabbt att koppla loss i tid helt naturligt.

Tänkte på vurpor stillastående vid rödljus. Brukar bara vara stoltheten som får en smäll, det gör alltså inte ont men man skäms lite ...

Om frågeställningen gällde huruvida man fortfarande sitter fast i pedalerna efter att man har ramlat omkull så beror det nog lite på hur man ramlar och hur hårt man ställt in att fötterna ska sitta kvar. Vid mina två vurpor så har nog fötterna snällt loss

.

Ok, tack för alla svar. Vad jag förstått så "slits" man bort från pedalerna vid vurpa, om man inte tidigare hunnit vrida loss fötterna. Jag menar då en vurpa i högre fart. I övrigt hörde jag om han som glömde koppla loss sig när han skulle stanna och pink