Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag vill lära mig springa!
You need to log in to create posts and topics.

Åh vad jag hänförs av och dyrkar er alla människor som orkar och vill löpträna!

Under mina 20 år här på jorden har jag sportat mycket. Mest ridningen men även basket, fotboll, aerobics och massvis med Friskis & Svettis. Däremot har jag aldrig varit bra p

Hej!
Oftast är det bäst att ej satsa för hårt i början.
Prova att jogga två ggr i veckan 5 km i två veckor.
Går det bra så fortsätt med joggen och lägg till ett intervallpass i veckan oxå.
3x1 km i lite snabbare tempo med några minuters vila mellan.
Känns

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=926&a=1257

Bra schema som bygger upp kroppen sakta men säkert. där målet är att springa en mil efter 12 veckor.

Hoppa över allt som har med intervaller att göra. Det kan du köra om du senare går med i en klubb och satsar hårt på ett tidsmål i ett lopp (milen under 45 eller kanske 40). Långt innan dess bör du bygga upp själva konditionen.

Satsa istället på att spri

tack för era svar!

Ett tips som förändrade löpningen för mig i början var att springa minst 30 minuter 3 gånger i veckan. 2 ggr bevarar kondition, 3 gånger bygger kondition.

Många nybörjarupplägg använder tricket att omväxlande springa-gå. Det är en väldigt smart metod på flera sätt. Dels ger omväxlingen dig mycket bättre uthållighet och dels är det inte lika psykologiskt jobbigt. Att springa 4 x 8 min känns mkt enklare menta

Håller med Joakim angående varning om skador.................... =( Min knäskada kom efter 2,5 månad, förmodligen för att jag hade för höga ambitioner och stegrade träningen för fort. Det ångrar jag FORTFARANDE, 2 år efteråt (operation av vänster knä i mo

Hoppsan, jag började springa 20e juni och ska springa Tjejmilen nästa söndag ... Jag skulle nog säga att det finns olika typer av nybörjare?

Absolut är det olika för olika individer. Jag har läst mig till att problemet är att efter 2-3 mån kontinuerlig löpträning så har hjärta/lungor stärkts så att du märker det själv. Löpningen känns en dag väldigt lätt. Du känner dig stark. Men resten av kro