Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJag vill lära mig springa!
You need to log in to create posts and topics.

Exakt.. Man känner sig i toppform och pressar därmed kroppen till mer än vad den egentligen klarar av... =(

Vilken tur att jag läste detta nu! Jag har sprungit i fem veckor nu och jag känner nu mycket plötsligt att jag orkar mer men jag ska visst hålla mig om inte vid mina fyra kilometrar så i alla fall inte springa så mycket fortare...

BLÄH trist!!! Men jag

Åh, klart att du ska springa längre och fortare om du känner dig i bättre form Evely, man brukar säga att man skall öka med max 10% per pass though för att inte skada sig!

"Ökning" med max 10%/vecka är ett bättre riktmärke...

Okej men då tror jag, att jag helt enkelt fortsätter med att springa med målet att hålla pulsen på samma nivå och samma sträcka lite till. Ökar jag sträckan så ökar jag den i såfall med mindre än 10% per vecka.

Det måste ju vara en bra strategi för att k

10% tid eller 10% sträcka? Kcal?

Sträcka eller intensitet såklart. Det är helt OK att springa 25% långsammare... 😉

Och Lingling - du är knappast nybörjare, du har en bra grundkondition! 🙂

Jag hoppas det, men f a citera en kollega, grundkondition är en färskvara 😉

Fel. Grundkondition är inte en färskvara utan det är dagsformen eller toppkonditionen som är det.
En tumregel jag hört är att det tar ungefär lika lång tid att tappa sin kondition som det tog att bygga den. Du tappar alltså snabbheten snabbare än tex uthå