Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningJoggning med hög puls
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag fått ändan ur vagnen och börjat jogga och det går över förväntan. Började med en sträcka på 4.3 km och orkade bara hälften innan jag var tvungen att gå en bit. Andra gången så klarade jag hela rundan. Sedan har jag ökat lite då och då och nu en

Jag tror att många här känner igen sig i din beskrivning, dvs. genomgående förhållandevis hög puls.

Efter viss tid borde man vid samma tid på samma distans ha lägre puls (såvida man inte är övertränad).

När jag började springa upplevde jag precis samm

Spring lite långsammare så får du lägre puls! Du ska inte försöka persa varje gång!

Springer jag så långsamt att min puls håller sig inom gränsvärdena så går det så långsamt att jag blir uttråkad. Tror inte det ger ngt.

Kan bara instämma i vad Tjommen sa. När jag började jogga i våras kunde jag inte ligga under 85% av maxpuls utan att det blev promenad istället. Nu när jag kört hyfsat kontinuerligt ett halvår går det att hålla neråt 75% av max och fortfarande kalla det j

Känner igen mig i problematiken och iaf för min del beror det nog på att jag är så dåligt tränad. Hjärtat slår som hos en kolibri. =)

Men men, det blir bättre, sedan jag började röra på mig i våras har jag sänkt medelpulsen med dryga tio slag på en given

Det gäller nog bara att hålla på ett tag till då så kanske pulsen jobbar sig neråt...

Tränar man mycket och ofta är det inte optimalt att ligga på så hög puls på varje träningspass. Man hinner inte återhämta sig.

Springer du 2-3 gånger i veckan är det inte så farligt och du hinner återhämta dig. Viktigast är att springa regelbundet så kom

Strunta i allmänna rekommendationer och gå på din egen känsla tycker jag. Känns det ok med nuvarande puls & ansträngning så är det bara att fortsätta, du har ju bevisligen gjort stora framsteg med nuvarande upplägg, så varför ändra?

Läs på i Maffe-trådarna också
Här tex. http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=510195