Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 09:16Som f d sprinter tycker jag det är roligare att springa fort o hoppas man orkar hålla tempot hela vägen fram, än att lunka på i halvfart o tänka att man kanske ska spurta lite på slutet:-)
Som f d sprinter tycker jag det är roligare att springa fort o hoppas man orkar hålla tempot hela vägen fram, än att lunka på i halvfart o tänka att man kanske ska spurta lite på slutet:-)
Quote from Elias Engqvist on 16 October 2009, 09:21"att springa fort o hoppas man orkar hålla tempot hela vägen fram" är troligen inte nåt bra träningsschema dock!
"att springa fort o hoppas man orkar hålla tempot hela vägen fram" är troligen inte nåt bra träningsschema dock!
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 09:43Njaej, det beror ju lite på.
För nån som är ny och springer på lust är det en jättebra metod. Om man redan är uppe i en träningsdos på 3-4 mil i veckan är det en ganska slitsam metod med risk för skador.
Det är inte heller nån jättebra metod för Lididn
Njaej, det beror ju lite på.
För nån som är ny och springer på lust är det en jättebra metod. Om man redan är uppe i en träningsdos på 3-4 mil i veckan är det en ganska slitsam metod med risk för skador.
Det är inte heller nån jättebra metod för Lididn
Quote from Bjarne Lewin on 16 October 2009, 09:47Men hur mycket kroppar håller är ju så individuellt. Vissa unga personer kan gå från 0 km till 10 km på en månad.
Jag tror däremot att det är sällsynt att en +40 kan det utan att bli skadad.
Men hur mycket kroppar håller är ju så individuellt. Vissa unga personer kan gå från 0 km till 10 km på en månad.
Jag tror däremot att det är sällsynt att en +40 kan det utan att bli skadad.
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 09:59Eftersom han frågar på en träningssida så antar man att han är beredd att justera sin träning för att kanske få det mesta ur det.
I längden så (för de flesta) så är det inte fördelaktigt att springa max och med hög puls på alla sina pass. Man tjänar på a
Eftersom han frågar på en träningssida så antar man att han är beredd att justera sin träning för att kanske få det mesta ur det.
I längden så (för de flesta) så är det inte fördelaktigt att springa max och med hög puls på alla sina pass. Man tjänar på a
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 09:59Sant, Evely! Men eftersom trådskaparen har 207 i maxpuls kan man väl gissa att han är ganska ung? Inte många +40 som har över 200 i maxpuls.
Sant, Evely! Men eftersom trådskaparen har 207 i maxpuls kan man väl gissa att han är ganska ung? Inte många +40 som har över 200 i maxpuls.
Quote from Bjarne Lewin on 16 October 2009, 10:39Det kanske inte är många 🙂
Min maxpuls som 45 åring verkar vara ungefär 197. Jag har altså flera gånger under lopp kommit upp i 192 och gissar därför på att jag åtminstone har 197 i maxpuls. (H)
Sen har ju diskussionen inte tagit in åldersperspektivet
Det kanske inte är många 🙂
Min maxpuls som 45 åring verkar vara ungefär 197. Jag har altså flera gånger under lopp kommit upp i 192 och gissar därför på att jag åtminstone har 197 i maxpuls. (H)
Sen har ju diskussionen inte tagit in åldersperspektivet
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 10:40Trådskaparens maxpuls är "nånstans ÖVER 207".
Och frågan är om det då är "ovanligt eller skadligt att ligga på 170-180".Mitt svar är: Nej, om detta känns okej är det bara att fortsätta. Det är varken ovanligt eller skadligt. Gå på vad som känns okej fö
Trådskaparens maxpuls är "nånstans ÖVER 207".
Och frågan är om det då är "ovanligt eller skadligt att ligga på 170-180".
Mitt svar är: Nej, om detta känns okej är det bara att fortsätta. Det är varken ovanligt eller skadligt. Gå på vad som känns okej fö
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 10:45Man ska väl försöka svara på just trådskaparens fråga i första hand? Råden till en medelålders person utan träningsbakgrund skulle ju kunna bli annorlunda.
(F ö verkar standarden på svensk långdistanslöpning ha varit högre förr i tiden innan pulsklockorn
Man ska väl försöka svara på just trådskaparens fråga i första hand? Råden till en medelålders person utan träningsbakgrund skulle ju kunna bli annorlunda.
(F ö verkar standarden på svensk långdistanslöpning ha varit högre förr i tiden innan pulsklockorn
Quote from Funbeat user on 16 October 2009, 14:43Oavsett frillan är det en intressant diskussion. Har inte fattat det som en sån motsättning, utan trodde det var bra att variera. Segare långpass varvat med snabbare distans och däremellan intervaller. Men efter att ha läst detta och maffelänken anar jag
Oavsett frillan är det en intressant diskussion. Har inte fattat det som en sån motsättning, utan trodde det var bra att variera. Segare långpass varvat med snabbare distans och däremellan intervaller. Men efter att ha läst detta och maffelänken anar jag