Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKöldgräns?
You need to log in to create posts and topics.

Brukar själv inte fega ur när det gäller kyla. Jag sprang ett lättare pass igår då det var -29C.

Idag visar termometern dock -33C, och börjar fundera på om en vilodag kanske får bryta trenden.

-17 vet jag inte om det är en standardgräns. Är det inte -25 som gäller för båda många seedningslopp samt VasaLoppet?

-25 är förövrigt jävligt kallt. 🙂

Köldgräns vet jag inte om jag har någon.
Det kallaste jag varit ute i är -42 och då sov jag i tält dessutom.
Att åka skidor då var rätts så kallt, men så gick det inte fort heller;)
Klä sig efter väder och så får man anpassa verksamheten till det också

Nedåt -10 så börjar jag tycka att det är lite för kallt. Jag har sprungit i kallare än så men det vill jag helst inte göra om. +10 är behagligt 🙂

Stefan:
Om du scrollar upp några centimeter så ser du vad köldgränsen är.

Tror att jag ska anta de där skidåkarreglerna, fast man kan väl vara lite generösare och säga att det vid -10 börjar bli läge att se över "det utsatta lägets varaktighet".

Har alltså ingen bestämd köldgräns utan ser mer på vädret i stort. En kilometer el

Om man bara blir varm så är det väl inte så farligt? Sen ska man kanske inte köra max-intervaller, men ett långpass är väl ok. Det var -32 när jag körde Vasaloppet nån gång på 80-talet och det var inga problem vad jag minns.

Ett av de bästa (långsamma) löppassen ifjol var vid -35. Mörkt, stjärnklart, luft som kristall. Och så får man ju vara själv därute, inte ens bilarna tar sig ut...
Ingen mask, men bra merinounderställ.
Skidor funkar sämre i extrem kyla, fötter och hände

Vi hade en längre diskussion om det här tidigare i höstas, så jag länkar till den tråden, om någon vill läsa lite mer i ämnet:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=898688&PageNumber=2

Här (Boden) hade vi minus 32 imorse, så löpningen ida

Lite löpning är väl ok så länge ögon o hals klarar sig, man får väl ta glasögon o Airtrim ifall det blir för illa. Skidåkning blir ju lite annorlunda med högre fart utför.