Quote from Jonny Persson on 14 February 2011, 16:16Astmasymptom. Hosta, slem, andnöd osv vid ansträngning. För att verkligen få reda på hur det står till så är det utredning hos läkare som görs. Jag har gjort det och det var rätt intressant att känna hur exakt samma symptom jag får vid löpning i kyla elle
Astmasymptom. Hosta, slem, andnöd osv vid ansträngning. För att verkligen få reda på hur det står till så är det utredning hos läkare som görs. Jag har gjort det och det var rätt intressant att känna hur exakt samma symptom jag får vid löpning i kyla elle
Quote from Funbeat user on 14 February 2011, 16:28@Markus
Nog fasen blir det att springa och harkla upp slem när det är kallt. Andnöd har jag inte, men däremot sticker pulsen iväg skyhögt direkt jag ökar farten lite (om man jämför mot sommaren). Har svårt att följa med på klubbens långpass under vintern
@Markus
Nog fasen blir det att springa och harkla upp slem när det är kallt. Andnöd har jag inte, men däremot sticker pulsen iväg skyhögt direkt jag ökar farten lite (om man jämför mot sommaren). Har svårt att följa med på klubbens långpass under vintern
Quote from Funbeat user on 14 February 2011, 16:36@Micke>> Låter som du har någon form av köldastma eller liknande problem.
När det är riktigt kallt kan det kanske vara läge att köpa luftvärmare. Är en mask man sätter framför munnen. Funkar riktigt bra!
@Micke>> Låter som du har någon form av köldastma eller liknande problem.
När det är riktigt kallt kan det kanske vara läge att köpa luftvärmare. Är en mask man sätter framför munnen. Funkar riktigt bra!
Quote from Funbeat user on 14 February 2011, 19:43Jag körde 5 ynka km snabbdistans idag och vid ett par tillfällen när jag blev andfådd drog luftrören ihop sig ganska rejält. Det är en milsvid skillnad i köldgräns om man kör lugnt....
Jag körde 5 ynka km snabbdistans idag och vid ett par tillfällen när jag blev andfådd drog luftrören ihop sig ganska rejält. Det är en milsvid skillnad i köldgräns om man kör lugnt....
Quote from Jonny Persson on 14 February 2011, 19:57@Micke: Om du har ansträngningsastma kan jag omöjligt säga. För mig så blev droppen som fick bägaren att rinna över när jag sprang tävling över en äng med nyslaget gräs och var tvungen att stanna för att jag inte kunde andas. Då beställde jag tid hos läka
@Micke: Om du har ansträngningsastma kan jag omöjligt säga. För mig så blev droppen som fick bägaren att rinna över när jag sprang tävling över en äng med nyslaget gräs och var tvungen att stanna för att jag inte kunde andas. Då beställde jag tid hos läka
Quote from Funbeat user on 14 February 2011, 19:59Micke,
Jag håller med Oskar, det låter som köldastma eller som att du åtminstone har känsliga luftrör!
Och precis som David säger kan man köra med provokationstest där man efter provokation "häver" symptomen med ett lämpligt inhalationsläkemedel, exvis
Micke,
Jag håller med Oskar, det låter som köldastma eller som att du åtminstone har känsliga luftrör!
Och precis som David säger kan man köra med provokationstest där man efter provokation "häver" symptomen med ett lämpligt inhalationsläkemedel, exvis
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 21:34Mitt minusrekord är -21. Har en tanke som ni kan tänka på . Luften är väl torrare högre upp i landet än södra, har jag rätt? Då kan -25 kännas olika var man än befinner sig. Hade besök av några från Dalarrna som tyckte det var skitkallt vid -20 grader Jn
Mitt minusrekord är -21. Har en tanke som ni kan tänka på . Luften är väl torrare högre upp i landet än södra, har jag rätt? Då kan -25 kännas olika var man än befinner sig. Hade besök av några från Dalarrna som tyckte det var skitkallt vid -20 grader Jn
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 21:38I diskussionen från i höstas som Paul länkade till ovanför så länkas det bl a till SMHI om att detta med olika kyla i södra och norra Sverige är en myt.
"Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperat
I diskussionen från i höstas som Paul länkade till ovanför så länkas det bl a till SMHI om att detta med olika kyla i södra och norra Sverige är en myt.
"Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperat
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 22:01Sprang i -31C igår.
Blev ett pass i -28 idag.Jag hatar verkligen vintern just nu.
Sprang i -31C igår.
Blev ett pass i -28 idag.
Jag hatar verkligen vintern just nu.
Quote from Funbeat user on 15 February 2011, 22:05Köldgränsen där skidtävlingar ställs in ligger på -25, detta har redan nämnts. För juniorer är gränsen -10. Detta är också det senaste jag har hört. I den mån jag har fel om gränsen för (herr)skidtävlingar, så är det åtminstone så att gränsen ligger på 20
Köldgränsen där skidtävlingar ställs in ligger på -25, detta har redan nämnts. För juniorer är gränsen -10. Detta är också det senaste jag har hört. I den mån jag har fel om gränsen för (herr)skidtävlingar, så är det åtminstone så att gränsen ligger på 20