Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 02:22Om du har 50/34 fram och säg 25/11 bak så har du faktiskt högre högsta växel än om du kör med 53/39 och 12/23 (vilket är ganska normalt). Och det skulle jag vilja påstå är fullt tillräckligt...
Jag kan hålla med om att hoppet mellan lilla och stora kakan
Om du har 50/34 fram och säg 25/11 bak så har du faktiskt högre högsta växel än om du kör med 53/39 och 12/23 (vilket är ganska normalt). Och det skulle jag vilja påstå är fullt tillräckligt...
Jag kan hålla med om att hoppet mellan lilla och stora kakan
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 07:04Då har du 34/21-25, 34/11 och 50/11-12samt 50/25 som du knappast använder under 50 veckor av året . Kvar blev 14 alternativt 16 växlar varav 34/13 o 50/19 är närmast lika utväxling.
Byta kassette tar säkert en minut att göra och den tiden är väldigt kost
Då har du 34/21-25, 34/11 och 50/11-12samt 50/25 som du knappast använder under 50 veckor av året . Kvar blev 14 alternativt 16 växlar varav 34/13 o 50/19 är närmast lika utväxling.
Byta kassette tar säkert en minut att göra och den tiden är väldigt kost
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 11:21David: byter du kedja när du byter kassett? Annars slits väl kedjan och kassetterna olika vilket brukar resultera i sliriga växlingar.
David: byter du kedja när du byter kassett? Annars slits väl kedjan och kassetterna olika vilket brukar resultera i sliriga växlingar.
Quote from Berit Bengtson on 31 January 2009, 11:23Paolo Sangregorio påstod:
> det är ju inte så att man behöver växla mellan lilla och stora
> oftare bara för att man kör kompaktJo det behöver man, åtminstone många (motions)cyklister.
Se mitt exempel ovan.> Och det kan ju vara ganska skönt att ta
Paolo Sangregorio påstod:
> det är ju inte så att man behöver växla mellan lilla och stora
> oftare bara för att man kör kompakt
Jo det behöver man, åtminstone många (motions)cyklister.
Se mitt exempel ovan.
> Och det kan ju vara ganska skönt att ta
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 13:34Tre nya kedjor per år och tio bakhjul med kassetter + några i reserv...
Tre nya kedjor per år och tio bakhjul med kassetter + några i reserv...
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 17:48Men Håkan, m fl, inte är det väl farligt att växla? Jag var ute på en runda nyss och jag växlade flera gånger. Förstår inte riktigt problemet...
Men Håkan, m fl, inte är det väl farligt att växla? Jag var ute på en runda nyss och jag växlade flera gånger. Förstår inte riktigt problemet...
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 17:54Jag håller med om att det inte är så jobbigt att byta kassett så jag tar tillbaka det argumentet...
Men det är ju inte orimligt att tänka sig att man kan behöva ett större spann under ett och samma pass. Trippelparti är ju förstås ett alternativ men där
Jag håller med om att det inte är så jobbigt att byta kassett så jag tar tillbaka det argumentet...
Men det är ju inte orimligt att tänka sig att man kan behöva ett större spann under ett och samma pass. Trippelparti är ju förstås ett alternativ men där
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 18:11När jag ska upp till Billingehus är det ju faktiskt himla skönt att ha en riktigt liten klinga fram. Speciellt om jag tar cykelvägen.
När jag ska upp till Billingehus är det ju faktiskt himla skönt att ha en riktigt liten klinga fram. Speciellt om jag tar cykelvägen.
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 18:28Det är sällan det går över 55 på platten så tolvan används sällan.
På tempohpjen så sitter det en 57:a...
Det är sällan det går över 55 på platten så tolvan används sällan.
På tempohpjen så sitter det en 57:a...
Quote from Funbeat user on 31 January 2009, 19:23Så blir det, eftersom David inte känner till begreppet lågkadensträning.
Så blir det, eftersom David inte känner till begreppet lågkadensträning.