Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöp av första racern
You need to log in to create posts and topics.

Om du har 50/34 fram och säg 25/11 bak så har du faktiskt högre högsta växel än om du kör med 53/39 och 12/23 (vilket är ganska normalt). Och det skulle jag vilja påstå är fullt tillräckligt...
Jag kan hålla med om att hoppet mellan lilla och stora kakan

Då har du 34/21-25, 34/11 och 50/11-12samt 50/25 som du knappast använder under 50 veckor av året . Kvar blev 14 alternativt 16 växlar varav 34/13 o 50/19 är närmast lika utväxling.

Byta kassette tar säkert en minut att göra och den tiden är väldigt kost

David: byter du kedja när du byter kassett? Annars slits väl kedjan och kassetterna olika vilket brukar resultera i sliriga växlingar.

Paolo Sangregorio påstod:

> det är ju inte så att man behöver växla mellan lilla och stora
> oftare bara för att man kör kompakt

Jo det behöver man, åtminstone många (motions)cyklister.
Se mitt exempel ovan.

> Och det kan ju vara ganska skönt att ta

Tre nya kedjor per år och tio bakhjul med kassetter + några i reserv...

Men Håkan, m fl, inte är det väl farligt att växla? Jag var ute på en runda nyss och jag växlade flera gånger. Förstår inte riktigt problemet...

Jag håller med om att det inte är så jobbigt att byta kassett så jag tar tillbaka det argumentet...

Men det är ju inte orimligt att tänka sig att man kan behöva ett större spann under ett och samma pass. Trippelparti är ju förstås ett alternativ men där

När jag ska upp till Billingehus är det ju faktiskt himla skönt att ha en riktigt liten klinga fram. Speciellt om jag tar cykelvägen.

Det är sällan det går över 55 på platten så tolvan används sällan.
På tempohpjen så sitter det en 57:a...

Så blir det, eftersom David inte känner till begreppet lågkadensträning.