Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKöpa hybridcykel
You need to log in to create posts and topics.

Det beror mest på piloten om cykeln klarar det.

Med min cyclocross har jag jobbpendlat 2*11-15km) året runt i 8 år, cyklat Vätternrundan på under 8 timmar och kört Finnmarksturen (fast då saknade jag framfjädring) så den duger till det mesta. Stänkskärmar och rejält breda däck får plats, vill man sätta

En cross är byggd för att klara det mesta (titta gärna på en crosstävling så förstår du...). Det är nog inte heller sant att "riktiga" cyklister tycker att man inte ska ha stänkskärm, i alla fall inte om du ska träna tillsammans med dem. Det är snarare la

Blir lite trött på allt tjat om racers och cross- ska man pendla i stadmiljö och cykla Tjejvättern så blir en hybrid perfekt. Har man plats och ekonomi för en cykel för varje behov kan man så klart köpa flera cyklar men de flesta har väl knappast det.
Jag

> PS! På Tjejvättern cyklade majoriteten inte på cyklar med bockstyre

Majoriteten vet väl inte bättre...

Jag pendlar på en sunkig fultysk cyclocross i stadsmiljö och det funkar utmärkt.

Jannike, du cykelpendlar i GBG som huvudsaklig cykelträning, eller?

Jannike E skrev:
> ska man pendla i stadmiljö och cykla Tjejvättern så blir en hybrid perfekt.
och
> Nu ska jag komplettera min träningscykel (racern) med en hybrid för att ha som allroundcykel.

Vad är det enl dig som skiljer en CX från en hybrid?
Är det

Ett racerstyre är oftast smalare än ett rakt styre, trevligt om det är trångt som det kan bli ibland i stan. En cross är ofta försedd med extra bromshandtag på styrets raka ovansida, gör att man kan bromsa snabbt.
Har man redan en eller flera cyklar kan k

Vad som är bra i stadstrafik handlar inte så mycket om styret, utan om hur pass upprätt sittställning man har. Det är lättare att se sig om åt alla håll, särskilt bakåt, om man sitter mer upprätt.

Är det inte risk att krocka-vurpa om "man" tittar bakåt och cyklar framåt?