Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKadens och Löpning
You need to log in to create posts and topics.

Eftersom saker och ting är rätt billiga här i USA (tjänsteresa) så slog jag till på en FootPod till min 305:a, jag satte fast den på dojorna under mitt första träningspass här borta mest för skoj men insåg när jag laddat över passet till SportTracks att m

Du ska ta stegen ännu oftare. En kadens på 90 är ett bra riktvärde även i löpning.

Här är bra läsning om saken (även om det kommer från ett konkurrerande, bättre klockmärke) 🙂

http://www.polarpuls.com/pub_docs/files/Running_Cadence.pdf

Tekniknörden hälsar: jepp, 90 är ett utmärkt riktmärke, går det snabbare gör det inget heller. Däremot skall du akta dig för för låg kadens, som tyder på både sämre löpteknik och större risk för skador. Att öka kadensen är det enskilt enklaste sättet att

Aha, bra info detta. Va ute på en runda igår med min nya RS800:a och snittade 79 steg/min med maxnotering 83. Jag tycker själv att jag har hittat ett bra löpsteg och det känns avslappnat när jag springer. Får försöka fila lite till på tekniken för att höj

Ta kortare steg;)

Skämt å sido försök att sätta foten mer under kroppen och inte för långt fram.

OK, tack för informationen !

Det blir till att experimentera lite på kvällens löprunda, hoppas att det inte är så galet varmt bara.

Jag har inga problem att få upp kadensen om jag tänker på det. Inte heller om jag springer snabbt. Då kommer jag lätt upp till och över 90.

Men däremot när jag är ute och kör distans eller långpass då går den ner, ibland till strax över 80.

Tänker mig a

Jag la om mitt löpsteg till kortare och oftare vilket helt klart har sparat mina knän och vader. MEN, ställ inte om totalt från början, utan börja med en kvart under ett pass och utöka långsamt.

Jag ställde om från en natt till en annan och drog på mig

Jag är för tillfället i New Jersey och varje gång jag ser en Jets tröja med nummer 4 på ryggen så blir jag alldeles matt 🙁