Quote from Guest on 20 May 2011, 08:58Hej,
Har roat mig med att räkna lite.
Enligt min pulsklocka (en sådan där enkel variant där jag fptt knappa in ålder, vikt och maxpuls) så bränner jag runt 900 kCal på en timmes cykling. Jag har förstått att detta är en ganska grov skattning och sannol
Hej,
Har roat mig med att räkna lite.
Enligt min pulsklocka (en sådan där enkel variant där jag fptt knappa in ålder, vikt och maxpuls) så bränner jag runt 900 kCal på en timmes cykling. Jag har förstått att detta är en ganska grov skattning och sannol
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 09:08Verkningsgraden för människor ligger mellan 18-25% (för fysiskt arbete), så din kaloriförbrukning antyder att du legat på 200-250W. Inte helt orimligt.
Verkningsgraden för människor ligger mellan 18-25% (för fysiskt arbete), så din kaloriförbrukning antyder att du legat på 200-250W. Inte helt orimligt.
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 09:12Du har ju ett antal andra processer som pågår kontinuerligt i kroppen som också kräver energi, även om vi har nära nog 100% verkningsgrad totalt så kan vi inte använda all energi till cykling.
"I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hj
Du har ju ett antal andra processer som pågår kontinuerligt i kroppen som också kräver energi, även om vi har nära nog 100% verkningsgrad totalt så kan vi inte använda all energi till cykling.
"I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hj
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 11:52Tack för svaren!
Tack för svaren!
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 13:33Pulsklockan mäter inte när du ligger på rulle och när du trampar, ligger du t.ex. nedför eller på rullar kommer du inte behöva trampa lika hårt = färre watt. Pulsklockan kan dock inte se hur hårt och hur mycket du trampar. Fanns något bra exempel på detta
Pulsklockan mäter inte när du ligger på rulle och när du trampar, ligger du t.ex. nedför eller på rullar kommer du inte behöva trampa lika hårt = färre watt. Pulsklockan kan dock inte se hur hårt och hur mycket du trampar. Fanns något bra exempel på detta
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 13:34> Lånar tråden lite. Hur räknar jag ut
> snitteffekt?
>
> Enl min pulsklocka gör jag av med ca 800kcal per
> timme när jag cyklar. 1cal är ~4.18J.
>
> 800000 / 3600 * 4.180 = 928W ?? Låter ju
> jättemycket!
>
> Vad gör jag för fel? eller är det min
> puls
> Lånar tråden lite. Hur räknar jag ut
> snitteffekt?
>
> Enl min pulsklocka gör jag av med ca 800kcal per
> timme när jag cyklar. 1cal är ~4.18J.
>
> 800000 / 3600 * 4.180 = 928W ?? Låter ju
> jättemycket!
>
> Vad gör jag för fel? eller är det min
> puls
Quote from Funbeat user on 20 May 2011, 23:12Sen ska du nog inte tänka så mycket på vad pulsklockan påstår om din energiförbrukning. Åt andra hållet, däremot, går det bättre att räkna. Dvs, om du har ett värde på din mekaniska effekt (från en effektmätare), så kan du multplicera den effekten (snitte
Sen ska du nog inte tänka så mycket på vad pulsklockan påstår om din energiförbrukning. Åt andra hållet, däremot, går det bättre att räkna. Dvs, om du har ett värde på din mekaniska effekt (från en effektmätare), så kan du multplicera den effekten (snitte
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 00:24Hoppar direkt till nybörjarfrågan.
Förstår inte vad det sk wattuttaget har med kraften att göra?
Mao.en stånkare med 70 i kadens borde väl trycka mer i watt i pedalerna än en fjolla som jag, som tidigare cyklade i ca. 95 i kadens.
Räknar jag tokigt nu,
Hoppar direkt till nybörjarfrågan.
Förstår inte vad det sk wattuttaget har med kraften att göra?
Mao.en stånkare med 70 i kadens borde väl trycka mer i watt i pedalerna än en fjolla som jag, som tidigare cyklade i ca. 95 i kadens.
Räknar jag tokigt nu,
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 06:48Du tänker kanske på kraft. Watt är effekt, arbete per tid. Arbete är kraft ggr väg. Så i detta sammanhang är effekt kraft ggr fart. Du kan åstadkomma samma effekt med hög kraft och låg kadens som du kan med liten kraft och hög kadens. Cykelsprinters lägge
Du tänker kanske på kraft. Watt är effekt, arbete per tid. Arbete är kraft ggr väg. Så i detta sammanhang är effekt kraft ggr fart. Du kan åstadkomma samma effekt med hög kraft och låg kadens som du kan med liten kraft och hög kadens. Cykelsprinters lägge
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 06:49Kraft räknas i Newton. Hur många meter du trycker med en viss kraft blir Newtonmeter, som är ett mått på energi, samma sak som Joule.
Newtonmeter/s är effekt = watt.En stånkare trycker på med många newton, men det blir inte särskilt många meter han try
Kraft räknas i Newton. Hur många meter du trycker med en viss kraft blir Newtonmeter, som är ett mått på energi, samma sak som Joule.
Newtonmeter/s är effekt = watt.
En stånkare trycker på med många newton, men det blir inte särskilt många meter han try