Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 08:11Korrekt Daniel. 🙂
Skulle nog ha formulerat "Där max vridmoment finns har vi den största kraften och snabbaste accelerationen."
Korrekt Daniel. 🙂
Skulle nog ha formulerat "Där max vridmoment finns har vi den största kraften och snabbaste accelerationen."
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 12:07Tack daniel!
Självklart är det så, får skylla på att det var för mycket foton formler som snurrade i mitt huvud (H)....Jag tänkte på en annan cykel relaterad fråga, även detta en "fysisk" (hehe), hur räknar man på utväxling? finns det någon artikel som
Tack daniel!
Självklart är det så, får skylla på att det var för mycket foton formler som snurrade i mitt huvud (H)....
Jag tänkte på en annan cykel relaterad fråga, även detta en "fysisk" (hehe), hur räknar man på utväxling? finns det någon artikel som
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 12:11Google is your friend!
Hur fungerar utväxlingen?
"En växel är ett sätt att ändra nivå på hur fort ett arbete görs och nivån på förändringen kallas utväxling.
På en cykel bestäms utväxlingen av vevpartiets kedjehjul (där pedalerna sitter) och frigångsv
Google is your friend!
Hur fungerar utväxlingen?
"En växel är ett sätt att ändra nivå på hur fort ett arbete görs och nivån på förändringen kallas utväxling.
På en cykel bestäms utväxlingen av vevpartiets kedjehjul (där pedalerna sitter) och frigångsv
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 12:21@Henrik
Rolig app i ämnet.http://web.me.com/jacqueline.baselier/Hunting_Path_Software/Shiftit%21.html
@Henrik
Rolig app i ämnet.
http://web.me.com/jacqueline.baselier/Hunting_Path_Software/Shiftit%21.html
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 12:34Inte lika snygg, men bästa beräkningverktyg för växlar jag har hittat:
http://www.sheldonbrown.com/gears/
Inte lika snygg, men bästa beräkningverktyg för växlar jag har hittat:
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 12:41Vanlig huvudräkning med bråktal.
Vanlig huvudräkning med bråktal.
Quote from Funbeat user on 26 May 2011, 22:55Nej Hasse, du får läsa om.....
Vridmoment är helt ovidkommande såvida inte det, för vevpartiet, relateras till kadensen (bakhjulsvridmoment till rotationshastigheten), dvs ingående effekt (alt utgående effekt på bakhulet). Det vore lika ovidkommande som a
Nej Hasse, du får läsa om.....
Vridmoment är helt ovidkommande såvida inte det, för vevpartiet, relateras till kadensen (bakhjulsvridmoment till rotationshastigheten), dvs ingående effekt (alt utgående effekt på bakhulet). Det vore lika ovidkommande som a
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 07:00Tack Daniel. Jag läste fysik på 70-talet så jag får läsa om din förklaring några ggr för att greppa det. 🙂
Det är nog lättare att räkna på effekten och det är ju effekten som utvecklas som är intressant. Jag försökte bara komma underfund med vridmoment
Tack Daniel. Jag läste fysik på 70-talet så jag får läsa om din förklaring några ggr för att greppa det. 🙂
Det är nog lättare att räkna på effekten och det är ju effekten som utvecklas som är intressant. Jag försökte bara komma underfund med vridmoment
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 07:43De mäter andra saker. Polars tror jag mäter spänningen i kedjan mha ljudet. Garmins planerade pedalgivare antar jag mäter kraften mot pedalaxeln, osv.
De mäter andra saker. Polars tror jag mäter spänningen i kedjan mha ljudet. Garmins planerade pedalgivare antar jag mäter kraften mot pedalaxeln, osv.
Quote from Funbeat user on 27 May 2011, 08:31Daniel,
Stämmer verkligen det du skriver? Känns rätt konstigt sätt att beskriva förloppet på. Ett bra sätt att kolla ett resonemang är ju att gå till extremvärden.
Vad händer tex om man startar från stillastående i din formel?
Daniel,
Stämmer verkligen det du skriver? Känns rätt konstigt sätt att beskriva förloppet på. Ett bra sätt att kolla ett resonemang är ju att gå till extremvärden.
Vad händer tex om man startar från stillastående i din formel?