Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 23:38Tackar för svaren.
Som jag har funderat.Har nog tidigare ansett att mina fjösben inte har gett ett skit när det kommer till det sk. Wattuttaget.
Men man lär sig nått nytt varje dag.Nu inser jag att det kanske finns lite energi i de små lärkvingarna so
Tackar för svaren.
Som jag har funderat.
Har nog tidigare ansett att mina fjösben inte har gett ett skit när det kommer till det sk. Wattuttaget.
Men man lär sig nått nytt varje dag.
Nu inser jag att det kanske finns lite energi i de små lärkvingarna so
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:14fast hastigheten beror ju på massa andra, i detta fall, okända faktorer. t.ex. om det var någon lutning på vägen (isåfall hur stor), hur blåste det etc.
men
w=mgh , där har du en formel som förklarar hur många newton som krävs för att ta en person från
fast hastigheten beror ju på massa andra, i detta fall, okända faktorer. t.ex. om det var någon lutning på vägen (isåfall hur stor), hur blåste det etc.
men
w=mgh , där har du en formel som förklarar hur många newton som krävs för att ta en person från
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:30Byt ut w/s (watt per sekund?) mot W som i Watt i inlägget ovan så blir dimensionerna rätt.
Byt ut w/s (watt per sekund?) mot W som i Watt i inlägget ovan så blir dimensionerna rätt.
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 08:39Det som gör det så mycket mer komplicerat är luftmotstånd samt friktion på alla möjliga ställen (pedaler, vevparti, kedja, växlar, hjullager, mellan slang och däck mm)
Det är inte lätt att ens räkna ut något som ungefärligt stämmer.
Dra till ett gym och
Det som gör det så mycket mer komplicerat är luftmotstånd samt friktion på alla möjliga ställen (pedaler, vevparti, kedja, växlar, hjullager, mellan slang och däck mm)
Det är inte lätt att ens räkna ut något som ungefärligt stämmer.
Dra till ett gym och
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 15:18W som i Watt skall det vara! Men snittet blir väl fortfarande Watt/sekund (w/s) även om den momentana kraften självklart ändras under "färden" ?.
http://www.sportsscientists.com/2009/07/tour-2009-contador-climb.html
Här är för övrigt en rätt lättläst oc
W som i Watt skall det vara! Men snittet blir väl fortfarande Watt/sekund (w/s) även om den momentana kraften självklart ändras under "färden" ?.
http://www.sportsscientists.com/2009/07/tour-2009-contador-climb.html
Här är för övrigt en rätt lättläst oc
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 18:45Vad ska W/s betyda, menar du?
Det betyder ju närmast förändringstakten för effekten, likt m/s är hastighet och m/s^2 är hastighetsförändringstakt (t ex acceleration).
Vad ska W/s betyda, menar du?
Det betyder ju närmast förändringstakten för effekten, likt m/s är hastighet och m/s^2 är hastighetsförändringstakt (t ex acceleration).
Quote from ellen olsson on 25 May 2011, 19:03Energiaccelerationen? 😉
Energiaccelerationen? 😉
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 21:18Länge sen man läste sånt här. 🙂
På en cykel. Kan det fungera så här?Effekten= kraften på pedalen X kadensen eller
kraften på drivhjulet X hjulhastigheten.
En benstark snubbe som råtrampar på hög växel kan utveckla samma effekt som
Länge sen man läste sånt här. 🙂
På en cykel. Kan det fungera så här?
Effekten= kraften på pedalen X kadensen eller
kraften på drivhjulet X hjulhastigheten.
En benstark snubbe som råtrampar på hög växel kan utveckla samma effekt som
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 21:51(1 kalori = 4,19 Joule. 1 joule= 1Ws) , det var väl dit någonstans jag försökte komma... fyhelvete... fysikb slutprov imorgon, tur som fan att man läste effekt och arbete i a kursen 😉 haha
okej, men om vi byter ut w/s till j(oule)/s , då måste det ju st
(1 kalori = 4,19 Joule. 1 joule= 1Ws) , det var väl dit någonstans jag försökte komma... fyhelvete... fysikb slutprov imorgon, tur som fan att man läste effekt och arbete i a kursen 😉 haha
okej, men om vi byter ut w/s till j(oule)/s , då måste det ju st
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 23:20@Hasse
Det är inte vridmomentet på tramporna som ger accelerationen utan det är överskottet av effekten:
Mtramp=Mbakhjul/utväxling
utväxling=kadens/rotationsfrekvensbakhjul, vilket ger
Mtramp*kadens=Mbakhjul*rotationsfrekvensbakjul, som är: Pbakhjul=Ptram
@Hasse
Det är inte vridmomentet på tramporna som ger accelerationen utan det är överskottet av effekten:
Mtramp=Mbakhjul/utväxling
utväxling=kadens/rotationsfrekvensbakhjul, vilket ger
Mtramp*kadens=Mbakhjul*rotationsfrekvensbakjul, som är: Pbakhjul=Ptram