Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKaloriförbrukning, wattuttag och …
You need to log in to create posts and topics.

Tackar för svaren.
Som jag har funderat.

Har nog tidigare ansett att mina fjösben inte har gett ett skit när det kommer till det sk. Wattuttaget.
Men man lär sig nått nytt varje dag.

Nu inser jag att det kanske finns lite energi i de små lärkvingarna so

fast hastigheten beror ju på massa andra, i detta fall, okända faktorer. t.ex. om det var någon lutning på vägen (isåfall hur stor), hur blåste det etc.

men

w=mgh , där har du en formel som förklarar hur många newton som krävs för att ta en person från

Byt ut w/s (watt per sekund?) mot W som i Watt i inlägget ovan så blir dimensionerna rätt.

Det som gör det så mycket mer komplicerat är luftmotstånd samt friktion på alla möjliga ställen (pedaler, vevparti, kedja, växlar, hjullager, mellan slang och däck mm)

Det är inte lätt att ens räkna ut något som ungefärligt stämmer.

Dra till ett gym och

W som i Watt skall det vara! Men snittet blir väl fortfarande Watt/sekund (w/s) även om den momentana kraften självklart ändras under "färden" ?.

http://www.sportsscientists.com/2009/07/tour-2009-contador-climb.html

Här är för övrigt en rätt lättläst oc

Vad ska W/s betyda, menar du?

Det betyder ju närmast förändringstakten för effekten, likt m/s är hastighet och m/s^2 är hastighetsförändringstakt (t ex acceleration).

Energiaccelerationen? 😉

Länge sen man läste sånt här. 🙂
På en cykel. Kan det fungera så här?

Effekten= kraften på pedalen X kadensen eller
kraften på drivhjulet X hjulhastigheten.
En benstark snubbe som råtrampar på hög växel kan utveckla samma effekt som

(1 kalori = 4,19 Joule. 1 joule= 1Ws) , det var väl dit någonstans jag försökte komma... fyhelvete... fysikb slutprov imorgon, tur som fan att man läste effekt och arbete i a kursen 😉 haha

okej, men om vi byter ut w/s till j(oule)/s , då måste det ju st

@Hasse
Det är inte vridmomentet på tramporna som ger accelerationen utan det är överskottet av effekten:
Mtramp=Mbakhjul/utväxling
utväxling=kadens/rotationsfrekvensbakhjul, vilket ger
Mtramp*kadens=Mbakhjul*rotationsfrekvensbakjul, som är: Pbakhjul=Ptram