Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKaloriförbrukning, wattuttag och …
You need to log in to create posts and topics.

När du är stillastående uträttas inget arbete. Enkelt va!

Men om inget arbete uträttas, hur får man då upp farten ... Fundera på den..., sen kan man ge sig på den om hönan och ägget.

Någon som vet något mer om Garmins planerade mätare? Den måste väl mäta kraft åt alla håll -annars får den ju inte med hela rundtrampet..

Henrik, Släpp en boll (eller ägg 🙂 ) från handen så ser du vad jag menar. Hastigheten är noll men accelerationen är g.

Känns om mekanikens enkla lagar blev lite väl tillkrånglade i denna tråd. Lite rundgång på ekvationer så att säga....

Precis som du var inne på Håkan, nåt stämmer inte i detta:
Daniel > "Det är produkten av virdmoment och kadens minus förlusteffekten som ger accelerationen."

Rätt påstående är ... som ger uteffekten."
Förhållandet mellan acceleration och effekt är ju has

Blogginlägg med en matris som jämför olika effektmätare:
"Comparing power measurement technologies"
http://www.brimbrothers.com/2011/04/comparing-power-measurement-technologies/

Kanske inte helt objektiv då Brim Brothers utvecklar effektmätare. Sägs bli "pris

Effektmätare typ SRM mäter med hjälp avtrådtöjningsgviare kraft som med hjölp av hävarm och kadens blir effekt.

Vid start från stillastående så får du göra en limes betraktelse av a=dv/dt när v går mot 0. P är alltid 0 när hastigheten är 0.

För att för

Edit: Tog bort mitt svar. Tyckte det blev för mycket "jobbrelaterat"...

EDIT! Detta var svar på håkans inlägg som tagits bort (Coriolis effekten har inget med saken att göra eftersom cykelns hastighet över jordytan är försvinnande liten i förhållande till jordens rotaionshastighet, så vi slipper känna hur vi hela tiden måste

Hur kan accelerationen vara derivatan av hastigheten i vakuum?

Då spelar väl inte den ursprungliga hastigheten någon roll över huvud taget om man inte närmar sig relativistiska hastigheter... eller minns jag helt fel rån fysiken?

Hmm?!