Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKebnekaise träning - intervaller
You need to log in to create posts and topics.

Hallå!

Har som ett projekt här tillsammans med en kompis att bestiga Keb, då ska vi ta 2 olika träningsformer, både kondition och styrka. Hon kör långdistans och jag kör intervallträning.

Någon som har tips på hur jag ska lägga upp träningen, bara lite

Jag "besteg" Keb år 2002, helt oförberedd och otränad (det här var i mitt förra liv...) och det var inga problem, men allt hänger ju på vad man har tänkt sig ta sig upp på för tid? Vi tog tre dagar på oss för att verkligen hinna stanna upp och njuta av al

Tränar gör man bäst genom att gå långa sträckor gärna i kuperad terräng.

Ska man träna på intervaller så rekommenderar jag backintervaller. Hitta en ganska lång backe och gå upp och ner för den. Stavgång fungerar det också och kan avlasta knän när man gå

Vi funderar på om man är tillräckligt vältränad klara keb fjällstation till sydtoppen på en dag?

Eller så slår ni läger och tältar mellan fjällstationen och toppen. Men har ni inte den tiden på er så måste ni helt enkelt ta toppen och ner till station på en dag. Då har ni mindre packning med er så det är lättare.

Ni fixar det på en dag. Är det dåligt väder så är det värt att vänta på bättre väder. Räkna med några dagar extra så slipper stressa upp. Första gången jag var uppe såg jag inte mycket mer än fem meter pga moln och dimma.

Är projektet att ta sig upp på t

Jag vandrade från Abisko till Kebnekaise och har gått upp både västra och östra leden upp. Knäna tog stryk och värst är västra vägen för då måste man gå 300 meter upp och ner "i onödan". Sen hade vi gått en ganska knäkrävande väg till Fjällstationen ( via

Jonas: Nej, jag menar Koppardalen, den gryta man kommer till före "förberget" som man sen går ner i Kaffedalen ifrån (innan man börjar gå upp på "det riktiga berget".

Kaffedalen är ju bara lösa stenar överallt, inte direkt mysterräng att tälta i?

Koppardalen? Menar du inte Kitteldalen?

Edit: Koppardalen ligger väl närmare till? 😉

Jag får absolut för mig att det stod Koppardalen på kartan? Fast den såg ju onekligen ut att heta Kitteldalen... *klia huvet*
Och jo - vi har en Koppardal här som ligger galet nära till från mig sett.