Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 11:52bestiger Keb i sommar med min 9 åring. Han har god fjällvana så det ska nog gå fint. Just nu tränar vi att gå i uppförsbackar på detta måtet:
1. Hitta lång, brant uppförsbacke helst stenig (tex. slalombacke)
2. Ta med fika och påse med dumlekolor
3. Gå u
bestiger Keb i sommar med min 9 åring. Han har god fjällvana så det ska nog gå fint. Just nu tränar vi att gå i uppförsbackar på detta måtet:
1. Hitta lång, brant uppförsbacke helst stenig (tex. slalombacke)
2. Ta med fika och påse med dumlekolor
3. Gå u
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 11:54Nej, just det. Kaffedalen kan man inte tälta i. Stenigt. Jag måste reda ut vilka dalar som heter vad innan jag far! 🙂
Nej, just det. Kaffedalen kan man inte tälta i. Stenigt. Jag måste reda ut vilka dalar som heter vad innan jag far! 🙂
Quote from ellen olsson on 18 June 2010, 12:06Kaffedalen kan man visst tälta i. 🙂
Kaffedalen kan man visst tälta i. 🙂
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 12:53Ett trevligt alternativ är att tälta i Singivagge, där det är jättevackert och finns fina tältplatser. Därifrån kan man följa den s.k. Durlings led till toppen via kaffedalen. Det är mycket kortare och färre höjdmeter än att gå från fjällstationen.
Den h
Ett trevligt alternativ är att tälta i Singivagge, där det är jättevackert och finns fina tältplatser. Därifrån kan man följa den s.k. Durlings led till toppen via kaffedalen. Det är mycket kortare och färre höjdmeter än att gå från fjällstationen.
Den h
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 12:59Tobias - Syftet är att se vilken träningsform som är bäst 🙂
Jättebra svar, men hur brukar vädret vara i slutet av juli? Både vid fjällst och toppen?
Tobias - Syftet är att se vilken träningsform som är bäst 🙂
Jättebra svar, men hur brukar vädret vara i slutet av juli? Både vid fjällst och toppen?
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:00Fredrik - Måste man tälta på den rutten du precis angav?
Fredrik - Måste man tälta på den rutten du precis angav?
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:08Kom på att det inte är Durlings led från Singivagge jag menar (den är längre och stenig hela vägen, men inte brant) utan en uppstigning till kaffedalen via en bäckravin rakt ovanför sjön i singivagge. Översta delen av bäckravinen är ganska brant.
Kom på att det inte är Durlings led från Singivagge jag menar (den är längre och stenig hela vägen, men inte brant) utan en uppstigning till kaffedalen via en bäckravin rakt ovanför sjön i singivagge. Översta delen av bäckravinen är ganska brant.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:13Emelie - Du behöver inte tälta på vägen upp från Singivagge, om det var det du menade. Men du kan inte gå från fjällstationen till toppen via Singivagge utan att tälta, det blir betydligt längre än västra leden.
Emelie - Du behöver inte tälta på vägen upp från Singivagge, om det var det du menade. Men du kan inte gå från fjällstationen till toppen via Singivagge utan att tälta, det blir betydligt längre än västra leden.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:15Okej för jag vill gärna inte behöva ta mer än en dag på oss, utan klara toppen en dag och ha en dag över sen, om det skulle vara dåligt väder eller liknande.
🙂
Tips på lite kortare leder man kan gå under en dag?
Okej för jag vill gärna inte behöva ta mer än en dag på oss, utan klara toppen en dag och ha en dag över sen, om det skulle vara dåligt väder eller liknande.
🙂
Tips på lite kortare leder man kan gå under en dag?
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:21Från fjällstationen är Östra leden kortast, där bör man gå med en guidad tur från fjällstationen eftersom den innehåller en glaciärpassage och lättare klättring.
Sedan kommer västra leden som går att gå på en (lång) dag.
Några andra vägar upp från fjäll
Från fjällstationen är Östra leden kortast, där bör man gå med en guidad tur från fjällstationen eftersom den innehåller en glaciärpassage och lättare klättring.
Sedan kommer västra leden som går att gå på en (lång) dag.
Några andra vägar upp från fjäll