Quote from Guest on 12 February 2010, 17:43Finns det några bra tips som jag kan pröva mej på?
Varje gång jag har löptränat, (i skogen, löpband etc) har ingen betydelse vart, så får jag ont på utsidan av knät efter ca 10 minuter.
Det kan variera vilket knä det är, men det är oftast inte båda samt
Finns det några bra tips som jag kan pröva mej på?
Varje gång jag har löptränat, (i skogen, löpband etc) har ingen betydelse vart, så får jag ont på utsidan av knät efter ca 10 minuter.
Det kan variera vilket knä det är, men det är oftast inte båda samt
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 17:53Fick ont i ett knä när jag bytte märke på mina skor. Bytte tillbaka och det försvann. Kan vara så enkelt, hoppas på att det räcker med att byta skor. Se till att prova ut skor med hjälp, så att du får rätt sko för ditt steg, det lönar sig i längden.
Fick ont i ett knä när jag bytte märke på mina skor. Bytte tillbaka och det försvann. Kan vara så enkelt, hoppas på att det räcker med att byta skor. Se till att prova ut skor med hjälp, så att du får rätt sko för ditt steg, det lönar sig i längden.
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 17:56Du har troligtvis "runners knee" och det kan du komma tillrätta med genom stretch.
Så har det varit för mig iallafall!Googla eller sök på youtube så finner du säkert stretchövningar som passar.
Du har troligtvis "runners knee" och det kan du komma tillrätta med genom stretch.
Så har det varit för mig iallafall!
Googla eller sök på youtube så finner du säkert stretchövningar som passar.
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 18:14Eller "löparknä" för oss med svenska som modersmål, "iliotibialbandssyndrom" på medicinspråk.
Finns massor med stretchövningar på nätet.
Eller "löparknä" för oss med svenska som modersmål, "iliotibialbandssyndrom" på medicinspråk.
Finns massor med stretchövningar på nätet.
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 18:43Hej!
Köp eller låna Stora Strechboken av Kristian Berg där ser du hur du skall strecha. Det brukar vara muskeln och sena som gnider mot varandra och ömmar efter ett tag.
Hej!
Köp eller låna Stora Strechboken av Kristian Berg där ser du hur du skall strecha. Det brukar vara muskeln och sena som gnider mot varandra och ömmar efter ett tag.
Quote from Catharina Brattlin on 12 February 2010, 19:07Jag har haft det i båda knäna, och jag blev bra efter att ha börjat styrketräna ffa gluteus medius och multifidus (nånting åt det hållet), vilka konstaterades vara svaga och orsak till att IT-banden blev strama. Förutom allmän styrketräning för sätet.
In
Jag har haft det i båda knäna, och jag blev bra efter att ha börjat styrketräna ffa gluteus medius och multifidus (nånting åt det hållet), vilka konstaterades vara svaga och orsak till att IT-banden blev strama. Förutom allmän styrketräning för sätet.
In
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 20:23Stretch gör stor nytta, ända upp till sätesmuskeln skall du stretcha. Google is your friend
Jag har numera problem med ~8 km + istället 🙁
Stretch gör stor nytta, ända upp till sätesmuskeln skall du stretcha. Google is your friend
Jag har numera problem med ~8 km + istället 🙁
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 20:55Nu blev jag lite nyfiken på hur svaga multifider kan bidra till löparknä?
Nu blev jag lite nyfiken på hur svaga multifider kan bidra till löparknä?
Quote from Catharina Brattlin on 12 February 2010, 21:10Lars, jag vet inga detaljer, mer än att alla muskler samverkar vid rörelse.
Är någon muskel svagare än vad som är optimalt, tar andra omkringliggande muskler (synergister?) över och blir överbelastade. En muskel som är överansträngd blir hård och stram.
Lars, jag vet inga detaljer, mer än att alla muskler samverkar vid rörelse.
Är någon muskel svagare än vad som är optimalt, tar andra omkringliggande muskler (synergister?) över och blir överbelastade. En muskel som är överansträngd blir hård och stram.
Quote from Funbeat user on 12 February 2010, 21:54Nu begriper jag inte...?
Multifidus spinae, den där som ska hålla ryggraden stabil?
BILD:http://www.mskreport.com/images/multifidus_muscle.jpgHur har den med gluteus maximus och medius att göra?
Nu begriper jag inte...?
Multifidus spinae, den där som ska hålla ryggraden stabil?
BILD:http://www.mskreport.com/images/multifidus_muscle.jpg
Hur har den med gluteus maximus och medius att göra?