Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jo, jag började fundera på går det snabbare att springa på asfalt än på spår med spån i skogen, eller på grus? Eller spåren på en idrottsplats för den delen.
Asfalten är hårdare, stummare och ger en lättare ont, men är den snabbare i gengäld eller?
Någon

Har inga andra erfarenheter än mina egna och de är följande..

För mig är elljusspår med spån tyngre o osnabbare att springa på då det för det första ofta är rätt kuperat, och så om det inte är extremt torrt suger det fast skorna lite och därför suger det

Många rekommenderar därför olika spår och olika underlag, dels för att man ibland vill ha kuperat för att träna backar t ex, dels för att underlätta för kroppen. Bara asfalt tar väldigt mkt.

jag tycker också att asfalt är enklare, dels behöver man inte s

Det ligger ingen empirisk undersökning bakom dessa kommande påståenden men jag tycker att asfalt är snabbare och det p g a greppet. Jag tycker att det beror mer på det än svikten. Den beläggning som ligger på löpbanor är ju väldigt mjuk men har ett grymt

jo.. man vågar ta ut löpsteget lite mer på asfalt.

Tack för svaren. nu som ovan vill jag undvika asfaltMen jag testade mina skor med en tur med rätt mkt asfalt och funderade på om det gick så fort och lätt just för det ...

Jag tycker att det går mycket lättare att springa på asfalt. När man springer på mjuka underlag så känns det som om en massa kraft försvinner rakt ner i marken, mycket jobbigare... Kanske delvis är en teknikfråga... 🙂

Kan tänka mig att det är större risk att man vrickar sig på spår? och att det går åt mer energi f a hålla foten stadig?

springa på asfalt är ok, men det ska varieras, det ger lättare skador. Mjukt undrrlag är bra, slingor i skogen ger mer backträning med, både upp och ned! 🙂

Dras asfaltvägar/spår alltid som kostigar? På en jämn höjdkurva? Eller brukar de vara utplanade? Fast backarna i ett naturreservat verkar ju vara lite häftigare ...