Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är definitivt lättare att springa på asfalt än på spån och andra mjukare material. Tänk bara själv på extremerna, att t.ex. springa i lös sand är VÄLDIGT jobbigt. Om man funderar lite på skolfysiken så skulle jag tro att skillnaden är att deg går ener

Fast tas inte en del av den energin upp av skorna istället?

Ut och spring och känn skillnaden!

Det gör jag ju, men jag funderade på om andra märkt samma sak, eller om rentav ngn studerat det ...

Vet inte om jag fattar Lingling, men oavsett vart energin går så går den ju åt...eller?

Visst gör den det, men på det hårda underlaget skjuter den troligen mer av mig framåt om jag har samma skor - eller tar skon upp mer av energin på ett hårt underlag?
Detta är vardagsfysikfunderingar som jag bara började fundera på ... man talar ju i om sk

Idag är jag febernojig men ska försöka reda ut lite:

På hårt underlag absorberas inte energin av underlaget utan går tillbaka upp i "studsen" som gagnar löparen.
På mjukt underlag absorberas energin i underlaget och du måste tillföra mer energi -> det b

Och VARM det blir jag....plaskvåt, snarare...

Men är skillnaden mellan hårt och mjukt underlag mätbar? Sådär så att man sett att folk i snitt springer 5 km asfalt siochså många minuter fortare?
Helst skulle man väl ha mätt på ett spår som varit både asfalterat och "spånat" 🙂

Eller "spånigt"?