Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKolhydratladdning inför halvmara
You need to log in to create posts and topics.

Hur viktigt är det att kolhydratladda inför ett kortare lopp typ halvmara där man räknar med att springa på ca 2 tim?

Vid en mara så brukar det sägas att man har gjort slut på glykogenlagret efter ca 3 tim men det är det ju inte fråga om på en halvmara.

Lite olika bud där:

http://beta.marathon.se/fraga-coachen/25533

Min erfarenhet är nog ungefär som i länken, den lättillgängliga energin räcker ca 90 minuter. Däremot är jag lite skeptisk till att särskild "kolhydratladdning" påverkar det mer än marginellt fysiskt.

Om du tänket springa i den farten där glykogenet räcker i 3 timmar, så behöver du inte ladda. Tänker du springa snabbare, räcker lagren kortare, och då kan det vara mödan värt att fylla på dem innan.

Är inte kolhydratladdning en myt ?

Kolhyrdtaladdning för mig är att man ser till att glykogenlagren är fyllda innan tävling. Det har mer än marginell betydelse.

Edit: Vad exakt är det som är en myt, Jörgen?

När det gäller halvmara är de som kolhydratladdar för mycket och för nära inpå loppet fler än de som kolhydratladdar för lite, (om det nu går att kolhydratladda för lite inför en halvmara). 🙂

Den frekventa användning av ordet "Pastaparty" är ett exempe

Som sagt, äta ordentligt tror jag på. Det är laddning i form av "tömning" och äta väldigt udda saker, pulver och grejer som jag är skeptisk till. Däremot tror jag att tron kan försätta berg.

Ah, när du skrev "laddning" menade du "tömning"? Att jag inte begrep det... 😉

Om kolhydratlagret räcker till 1 ½ timme, o du kompletterar med två muggar sportdryck i början på loppet borde du ju vara safe. Särskilt med tanke på att du med väl tajmad frukost förmodligen har några kalorier på väg från tarmen till blodet också ...