Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKolhydratladdning inför halvmara
You need to log in to create posts and topics.

Bara man inte fastar 24 timmar innan, för då tror jag inte kolhydratlagret räcker 90 minuter.

Jag kollade Annicas länk och undrar därför, varför man ska tömma?
Som jag förstod (eller kanske inte) så skulle man först tömma glykogenet och sedan ladda upp det.

Blir glykogenet segt och trist eller?

Jag har för mig att hypotesen var att kroppen lagrade in mer på kort tid om man tämde rejält först helt enkelt, som att toppfylla tanken.

Däremot är jag personligen inte så övertygad om att det är så det faktiskt fungerar.

Någon här som har en bra referens till dessa uträkningar som visar att glykogenet räcker i 90 minuter i visst tempo och 3h i annat tempo?

Vilka antaganden om % av maxpuls och fördelning av glykogen/fett-förbränning görs tex?
Hur stor variation kan förvän

De nämner en del om det här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=248623

Men inte speciellt utförligt. Kanske bara rörde till det mer än det besvarade.

Har kolhydratladdat inför halvmaror de senaste fyra åren. Tycker att jag känt mig ett par kilo tyngre och seg på startlinjen. I höstas valde jag för första gången att skippa laddningen och enbart sippa lite utspädd Gatorade (+ frukost och lätt lunch) på t

Tveksamt med effekt på så kort sträcka/tid...
Jag har själv provat denna variant när jag tävlat under längre tid http://www.pponline.co.uk/encyc/carbo-loading-managing-your-glycogen-intake-without-overloading-on-glucose-65?#

Enklare, snabbare, godare?!

Behövs på intet fysiologiskt sätt.

Har bara sprungit en halvmara (2009) och då gjorde jag inget speciellt förutom att jag drack lite extra innan. Det fungerade utmärkt då men jag gick inte på max utan turistsprang lite (tid 2:11).

@Annica
Jag förstår nu vad det går ut på,men det är inget som jag som förstagångslöpare HM tänker försöka mig på.

Att ladda kolhydrater genom att äta normalt verkar vettigare isåfall.