Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKolhydratladdning inför halvmara
You need to log in to create posts and topics.

Krister: Nej, det gör det inte. Men det kan vara bra att ha fyllda mineraldepåer eftersom du ju svettas mer.
Tomas: Grattis till dig att du kan ladda med pizza. Den skulle nog vända i höjd med Mariaplan för mig. Fast ni tornedalingar är ju skapta av ett

Magnus: När jag förr i tiden kunde springa asfalt (nu = känsliga underben) och tränade distans så var 18 km - 20 km vanliga träningsdistanser. För mig som för alla andra så var den enda "kolhydratladdning" jag behövde att äta någorlunda normalt varje dag.

Tomas: den här gången ska jag bara dricka vid några vätskestationer just för att undvika förra gångens toa-stopp. 😀

Jag som är född i Kiruna ska kanske också testa då med pizza?

Anders: Det är skillnad på träning och tävling pga intensiteten är högre på tävling (oftast). En motionär som springer på 2h kan nog göra av med 1800 kcal mer än 400 g glykogen. Så det är nog inte så svårt att tömma glykogenet genom att springa hårt i

Anders B, jag springer ibland 25 km kuperat innan frukost som träningspass.
Men då i ett helt annat tempo, än när jag springer 90+ minuter tävling. På träning går det åt mindre energi per km och per tidsenhet, och större andel av energin kan tas från fett

är är väl så att man kan lagra in ung 500 gr glykogen om man inte är elitidrottsman som kan komma upp i 700 gr. Detta motsvarar ung 2000 kcal
Det är även min ungefärliga dygnsförbrukning exklusive träning. Det viktiga är ju då att man ser till att hålla g

Fast 500 gram glykogen är totalt i ALLA muskler och i lever.

Rimligtvis kan inte tex biceps släppa ifrån sig glykogen till låren(?). Och det är väl dessutom bara det glykogen som ligger lagrat i närheten av de muskelfibrer som arbetar som kan utnyttjas?

Nej, benen tar inte glykogen från icke-arbetande muskler. Så klyftgt konstruerad är inte kroppen. När glykogenet i den arbetande muskeln börjar sina, och levern börjar bli tom på sitt är det vägg nästa, oavsett vad som finns kvar i andra muskler.

Så den

Flaxa mer med armarna så ni utnyttjar glykogenet bättre.

LOL - det skulle jag inte vilja se på Varvet - 50 000 löpare med flaxande armar - vilket kaos! 😀 😀