Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag försöker kombinera att bygga muskler med att öka min kondition genom löpning. Som det ser ut nu tränar jag styrketräning i ett tvådelat pass och löper ungefär 2-3 gånger i veckan.

Jag har haft en lång paus under våren men innan dess tränat myck

Det är svårt att kombinera löpning och styrka eftersom de lite är varandras motsatser.
Det är nog enklast att fokusera på en av de två träningsformerna i taget.

Men allt är beroende av målet med din träning. Är målet triathlon så är det nog det du bör t

Edward jag tror att skall du bygga volym får du lägga in mer styrka än så och det är precis som Börje säjer,dem är varanns motsatser.
Jag själv tänker som du,men det fungerar inte i praktiken..El jag har försökt länge..Men jag springer ganska långa sträck

Hej Edward.

Jag tycker tvärtom de två övriga svar. Jag tycker nämligen att det utmärkt att kombinera dessa två träningsform och det visar även relativt nya studier.

Min egen erfarenhet avseende att springa halvan på 1.45 är att jag i princip bara tränad

Det går kanske inte att få både optimal muskeltillväxt och uthållighet samtidigt, men det går absolut att förbättra båda. Det finns också studier som visar att styrketräning ger bättre löpekonomi.

Jag själv kombinerar crossfit med löpning/triathlon och

Ta bort ett av de snabba löppassen,ersätt med ett tempopass på cykel så får benhinnorna det lite lugnare och Triathleten får börja komma fram i ljuset.

Edward!
Jag tror inte du skall vara rädd för att kombinera styrka och kondition. Du har tre löppass och ett benstyrkepass vilket gör att benen kommer få en del träning. Genomför du träningen på rätt sätt kommer den ge dig såväl kondition som styrka. Jag s

P.

det du tränat är ju löpning plus lite bålstyrka för att bli bättre i löpning (i alla fall som jag tolkar det).

Bygga muskler är en annan sak. Det beror på vilka gener man har och vilken nivå man börjar på.

Men för optimal muskeltillväxt behöver ma

Georg och Åsa Hällstorp är två av Sveriges bästa ultralöpare samt två av Sveriges bästa inom kroppsbyggeri.
http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=977

Googla lite så kan du säkert komma i kontakt med dem om dina frågor.

Börje: "du vinner inget på att öka i muskelmassa på överkroppen"
Förutom att det är snyggt då (H)

Jag springer en hel del LSD och upplever att jag har stor glädje av funktionell styrketräning. Jag kör främst kettlebells, men en del crossfit också.
Den dä