Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:30>Johan, din syn på stupets lutning verkar inte stämma med din filosofiska >syn på vad lutningen bör benämnas vid 90 grader.
Hmm, hur då? 90° är väl rätt mycket lutning?
Den "filosofiska synen" är ju hur det är rent matematiskt.>Annars är det stor skill
>Johan, din syn på stupets lutning verkar inte stämma med din filosofiska >syn på vad lutningen bör benämnas vid 90 grader.
Hmm, hur då? 90° är väl rätt mycket lutning?
Den "filosofiska synen" är ju hur det är rent matematiskt.
>Annars är det stor skill
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:43> Hmm, hur då? 90° är väl rätt mycket lutning?
> Den "filosofiska synen" är ju hur det är rent matematiskt.Jag syftar på din tidigare kommentarer:
> Nej nej nej, inte oändligt. Det är väl i så fall inte definierat vad det är i % vid 90 grader?
> (Är de
> Hmm, hur då? 90° är väl rätt mycket lutning?
> Den "filosofiska synen" är ju hur det är rent matematiskt.
Jag syftar på din tidigare kommentarer:
> Nej nej nej, inte oändligt. Det är väl i så fall inte definierat vad det är i % vid 90 grader?
> (Är de
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:51>Men jag är övertygad om att alla matematiker klarar av att se detta stup
>från åtminstone två håll, och kunna skilja på +? och -?.Ja det beror ju på om vinkeln går mot 90° från höger (+) eller vänster (-). (För att krångla till det ytterligare, att hö
>Men jag är övertygad om att alla matematiker klarar av att se detta stup
>från åtminstone två håll, och kunna skilja på +? och -?.
Ja det beror ju på om vinkeln går mot 90° från höger (+) eller vänster (-). (För att krångla till det ytterligare, att hö
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 23:06Men killar. Definition är definition, det går liksom inte att diskutera 😉
Huruvida den enskilde individen nu tycker detta är logiskt eller inte är väl en annan sak, men definitionen på lutning är helt enkelt som Frida B så vackert visade på sidan ett...
Men killar. Definition är definition, det går liksom inte att diskutera 😉
Huruvida den enskilde individen nu tycker detta är logiskt eller inte är väl en annan sak, men definitionen på lutning är helt enkelt som Frida B så vackert visade på sidan ett...
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 09:14-Se upp för stupet
-Vilket stu-u-u-u-up
-Se upp för stupet
-Vilket stu-u-u-u-up
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 09:16"Markera som mycket förvirrande" 🙂
"Markera som mycket förvirrande" 🙂
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 09:42Johan: Hjälper det dig att kalla det för % stigning? Inte lutning.
Och det är inte % av 45 grader som avses, utan höjdskillnaden jämfört med den horisontella sträckan. (Fast det har flera inlägg i tråden redan slagit fast.)
50% stigning motsvarar t.ex c
Johan: Hjälper det dig att kalla det för % stigning? Inte lutning.
Och det är inte % av 45 grader som avses, utan höjdskillnaden jämfört med den horisontella sträckan. (Fast det har flera inlägg i tråden redan slagit fast.)
50% stigning motsvarar t.ex c
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 14:23Fördelen med att använda % lutning istf grader är att det låter brantare. Folk tenderar att uppfatta en lutning på t.ex. 6 grader som försumbar men den som kör timmerbil med dåliga bromsar bör haja till när det dyker upp en varningsskylt med 10% lutning p
Fördelen med att använda % lutning istf grader är att det låter brantare. Folk tenderar att uppfatta en lutning på t.ex. 6 grader som försumbar men den som kör timmerbil med dåliga bromsar bör haja till när det dyker upp en varningsskylt med 10% lutning p
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 20:14@Anna
Ja, en definition är EN definition, men jo, det går visst att diskutera, för det är inget som säger att det är den enda definitionen. Man kan alltid hitta på egna definitioner och dessa kan förstås vara giltiga eller inte, beroende på om tidigare a
@Anna
Ja, en definition är EN definition, men jo, det går visst att diskutera, för det är inget som säger att det är den enda definitionen. Man kan alltid hitta på egna definitioner och dessa kan förstås vara giltiga eller inte, beroende på om tidigare a
Quote from Funbeat user on 1 July 2010, 20:18Johan: Jag kan välja att kalla grönt för blått. Det är inte fel, bara en annan definition. Men livet blir mer komplicerat och missförstånden kommer att bli många. Ibland bör man helt enkelt använda den definition som andra använder bara så att vi alla kan
Johan: Jag kan välja att kalla grönt för blått. Det är inte fel, bara en annan definition. Men livet blir mer komplicerat och missförstånden kommer att bli många. Ibland bör man helt enkelt använda den definition som andra använder bara så att vi alla kan