Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 16:45Det Leif påpekar har jag också funderat över. Är det alltså tillåtet att ha en "distansmätare" med på orienteringstävlingar?
Det Leif påpekar har jag också funderat över. Är det alltså tillåtet att ha en "distansmätare" med på orienteringstävlingar?
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 19:48Jag tycker definitionen är lite fel. 100 % lutning borde ju motsvara 90 grader...
Enligt Christers räknare är:
> 90 grader = -197,979,331,360.93%
> Cyklad sträcka är -197,979,331,460.93% längre än horisontal längdDen definitionen inte giltig för 90 gr
Jag tycker definitionen är lite fel. 100 % lutning borde ju motsvara 90 grader...
Enligt Christers räknare är:
> 90 grader = -197,979,331,360.93%
> Cyklad sträcka är -197,979,331,460.93% längre än horisontal längd
Den definitionen inte giltig för 90 gr
Quote from Elias Engqvist on 30 June 2010, 19:58Det borde stå oändligt många % vid 90 grader...
Slarvigt av mig!Läs f.ö. diskussionen alldeles efter att jag publicerade min länk på sidan 1. Där finns ett antal briljanta förklaringar varför 45 grader är 100% lutning!
Det borde stå oändligt många % vid 90 grader...
Slarvigt av mig!
Läs f.ö. diskussionen alldeles efter att jag publicerade min länk på sidan 1. Där finns ett antal briljanta förklaringar varför 45 grader är 100% lutning!
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 20:05Nej nej nej, inte oändligt. Det är väl i så fall inte definierat vad det är i % vid 90 grader? (Är det inte någon tangens du räknar med? Det är ju inte definierat vid 90 grader...)
Hmm, så briljanta vet jag inte om jag tycker de var. Lite knepig definiti
Nej nej nej, inte oändligt. Det är väl i så fall inte definierat vad det är i % vid 90 grader? (Är det inte någon tangens du räknar med? Det är ju inte definierat vid 90 grader...)
Hmm, så briljanta vet jag inte om jag tycker de var. Lite knepig definiti
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 21:05Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln. 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.
Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln. 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 21:20Anna E, ja det är tillåtet. Men det är inte tillåtet att använda den för att orientera. Du får även ha med dig mobiltelefon, men det är inte tillåtet att ringa sin kompis och fråga om bästa vägvalet. Och så vidare.
Anna E, ja det är tillåtet. Men det är inte tillåtet att använda den för att orientera. Du får även ha med dig mobiltelefon, men det är inte tillåtet att ringa sin kompis och fråga om bästa vägvalet. Och så vidare.
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 21:55> Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln.
> 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.Ja, förutsatt att man definierar det så, men det är ju egentligen godtyckligt. Man skulle ju kunna definiera det som andel av n
> Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln.
> 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.
Ja, förutsatt att man definierar det så, men det är ju egentligen godtyckligt. Man skulle ju kunna definiera det som andel av n
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:0190 grader är ingen lutning - det är ett stup
90 grader är ingen lutning - det är ett stup
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:04Men ett stup borde ju ha ganska, för att inte säga VÄLDIGT MYCKET, lutning 😛
Men ett stup borde ju ha ganska, för att inte säga VÄLDIGT MYCKET, lutning 😛
Quote from Funbeat user on 30 June 2010, 22:23Johan, din syn på stupets lutning verkar inte stämma med din filosofiska syn på vad lutningen bör benämnas vid 90 grader.
Annars är det stor skillnad på vilket håll stupet går. Jag känner mig som en betydligt bättre utförslöpare, men i det här "fallet" s
Johan, din syn på stupets lutning verkar inte stämma med din filosofiska syn på vad lutningen bör benämnas vid 90 grader.
Annars är det stor skillnad på vilket håll stupet går. Jag känner mig som en betydligt bättre utförslöpare, men i det här "fallet" s