Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det Leif påpekar har jag också funderat över. Är det alltså tillåtet att ha en "distansmätare" med på orienteringstävlingar?

Jag tycker definitionen är lite fel. 100 % lutning borde ju motsvara 90 grader...

Enligt Christers räknare är:

> 90 grader = -197,979,331,360.93%
> Cyklad sträcka är -197,979,331,460.93% längre än horisontal längd

Den definitionen inte giltig för 90 gr

Det borde stå oändligt många % vid 90 grader...
Slarvigt av mig!

Läs f.ö. diskussionen alldeles efter att jag publicerade min länk på sidan 1. Där finns ett antal briljanta förklaringar varför 45 grader är 100% lutning!

Nej nej nej, inte oändligt. Det är väl i så fall inte definierat vad det är i % vid 90 grader? (Är det inte någon tangens du räknar med? Det är ju inte definierat vid 90 grader...)

Hmm, så briljanta vet jag inte om jag tycker de var. Lite knepig definiti

Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln. 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.

Anna E, ja det är tillåtet. Men det är inte tillåtet att använda den för att orientera. Du får även ha med dig mobiltelefon, men det är inte tillåtet att ringa sin kompis och fråga om bästa vägvalet. Och så vidare.

> Stigning i % är alltid höjdskillnad/sträcka framåt, dvs tangens av vinkeln.
> 45 grader är 100%, 90 grader är oändligheten.

Ja, förutsatt att man definierar det så, men det är ju egentligen godtyckligt. Man skulle ju kunna definiera det som andel av n

90 grader är ingen lutning - det är ett stup

Men ett stup borde ju ha ganska, för att inte säga VÄLDIGT MYCKET, lutning 😛

Johan, din syn på stupets lutning verkar inte stämma med din filosofiska syn på vad lutningen bör benämnas vid 90 grader.

Annars är det stor skillnad på vilket håll stupet går. Jag känner mig som en betydligt bättre utförslöpare, men i det här "fallet" s