Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelKomponentval
You need to log in to create posts and topics.

Nu är jag tillbaka efter några timmar på Söderåsen och en sväng förbi Lasse Flinkmans Fik. Där stannar man inte i Lycra.

Båda är bra fast Campagnolo är bättre än ShimaNO av några skäl.
Styvare vevparti, lättare komponenter, fler kassettevarianter, bättre

Javisst han var väldigt rakt på.

David P: Att du har kört Shimano tidigare gäller ju inte direkt som något bevis att Campagnolo skulle vara bättre och mer prisvärt, eller hur?

Ok, lägre vikt, men annars?

Det hela är väldigt subjektivt, och att hålla på att sprida "kunskap" på det sätt

Är det subjektivt att livlängden är sämre på handtagen?
Att kasseterna har färre möjligheter till utväxlingart eller material?
Att Shimanos Wirar sträcker sig, kan ev. vara löst?
Att Shimanos handtag skramlar efter mindre än 1000 mil, om man använder växl

David, hur 17 far du en vinterkassett att halla 3000 mil, aven om det ar Campa...? Jag ar inget under av regelbundenhet i underhall och tvattning, men att slira 3000 mil i slask och grus utan byte verkar extremt...

Knappt man vågar blanda sig här 🙂 Håller med David att campa är snyggare än shimano, när det är deras grupper med carbon annars är det skit samma.

Förra året körde jag med ultegra på hojen, blev ca 350 mil med den, kan bara säga att det funka klockrent

Jonas: Du hade väl cykeln inne på service? Då justeras växlarna!

Hur man får en kassette att hålla tretusen mil? Man tvättar cykeln när den är skitig sedan använder man olja o gamla T-shirts
Då blir det mindre slipmedel på kedjorna som man byter ofta, r

David: Jag har alldrig lämnat någon cykel på service ! Inte ens den som är gratis som man typ ska göra efter 30 dagar.

"...just nu måste jag tänka funktion/pris mer än stil."

Anders, jag körde 105:or i fyra år utan problem, ta 105:orna och tänk på din nästa cykel, alltså en fullkarbon-tempohoj..., om ett par år.

105 är en utmärkt grupp. Sannolikt den landsvägsgrupp som har allra bäst pris/prestandaförhållande bland alla förekommande märken och modeller.

David P lider svårt av italienska sjukan. Hemsk sjukdom som kan bli mycket dyrbar... Passa dig för att bli smi