Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKondition
You need to log in to create posts and topics.

Ett pass gör ju ingen skillnad, men jag som blev tvingat helt stillasittande i typ 2 veckor efter en operation märkte en STOR! försämring när jag skulle igång igen sen... Känner mig fortf på minussidan, fast jag promenerat + kört crosstrainer i två veckor

Ska bli spännande och se hur mycket man själv tappat. Med upehåll sedan Oktober 😛 Men vad gör väl det, bara man kan komma igång igen.

Det verkar också ha mycket med att göra hur djupgående, eller hur jag ska säga, man är tränad från början. Min man har varit elitidrottare i >10 år och fast det är 10 år sen han lade av nu så kan han liksom rätt snabbt plocka upp kondition och stryka igen

Efter ca en vecka.
Det existerar inget sådant som "bra grundkondition" oberoende av träning.

Kondition är färskvara.

Träningsfrekvens

här finns en bl a en bild som visar lite hur kroppens "kondition" förändrar sig över tid...och en del fysiologiskt snack

Oj! Vilken mardröm! 😉 Finns det en liknande pedagogisk bild på hur snabbt man har tränat upp konditionen igen? Har hört så ofta att det går fortare att komma tillbaka om man en gång varit "där" (?)...

Jenny >> Du har ju redan stakat ut vägen en gång och erhållit erfaranhet. Sedan talas det bara om färskvaran "konditionen". Träningstoleransen försvinner inte på samma sätt. Du tål att träna fortfarande.

Jag vet inte riktigt vad du menar... Förstår jag dig rätt om jag säger att det tar lika lång tid att bygga upp konditionen igen men att det känns lättare?

Uttryckte mig lite luddigt. Träningstolerans = "hur mycket din kropp tål att träna och inte gå sönder och förmåga att tillgodose träning".

=>Du kan med största sannolikhet träna hårdare och bättre än vad du gjorde första gången.

Det jag menar är att b