Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKondition
You need to log in to create posts and topics.

Ok. Då är jag med. (sorry för trådkapningen)

Intressant med träningstoleransen. Ger ju en lite hopp!

Det är ju så att då man tränar (löpning bl.a.) så är det en mängd olika system som tränas. Flera system handlar om att ta upp syret, transportera det till musklerna och sen använda det där. Annat som tränas är musklernas uppbyggnad och dess infästningar

Kondition: syreupptagningsförmåga inkl. förmågan att "transportera det till musklerna och sen använda det där". Blir sämre inom loppet av någon vecka.

Muskulaturens kvalitet: blir sämre inom loppet av någon/några månader.

Biomekaniken är ytterligare en faktor som gör att det är lättare för en tidigare duktig löpare att komma tillbaka efter ett längre uppehåll. Kroppen minns! Gäller i än högre grad i mer motoriskt krävande sporter (skidåkning, simning).

Lars >> Bra! Glömde flika in med det också 🙂

Kommer inte kroppen ihåg ifall man har varit en dålig simmare eller löpare?

Fp David: Absolut. Min kropp minns mycket väl att den är skitkass på att simma.

Lars Klippmark: Då finns kanske där en hel del av svaret på hur min man tycks komma igen så fort jämt efter uppehåll (han har varit elitsimmare och simmar i princip enbart som träningsform fortf). Jag visste faktiskt inte det, tack för infon. 🙂

Kroppen minns säger Lasse..å det är naturligtvis rätt....men det är ändå dom där små cellerna det handlar om. Den ena säger till den andre...titta nu har han börjat att förbruka mera energi igen...undrar vad han håller på med???? Men säger då den andra vi