Quote from Funbeat user on 7 May 2012, 18:49Mig tog det 2 år att få kroppen att klara ett millopp & halvmaran och 2,5 år för maran. Hade jag inte varit en sån okunnig nybörjare hade det gått snabbare.
Så mitt svar är halvår-år snarare än veckor och månader för att leder, muskler och senor ska tåla
Mig tog det 2 år att få kroppen att klara ett millopp & halvmaran och 2,5 år för maran. Hade jag inte varit en sån okunnig nybörjare hade det gått snabbare.
Så mitt svar är halvår-år snarare än veckor och månader för att leder, muskler och senor ska tåla
Quote from Funbeat user on 7 May 2012, 20:11+1 på Anders.
(Med viss justering för ens ålder, men i stora drag.)
+1 på Anders.
(Med viss justering för ens ålder, men i stora drag.)
Quote from Funbeat user on 7 May 2012, 21:34Jag tror också på att halvår. Risken att skada sig är ju allra störst om man redan har konditionen genom annan idrott men sen plötsligt ska börja springa istället. Då är det väldigt lätt att ta i för mycket och springa för långt.
Jag tror också på att halvår. Risken att skada sig är ju allra störst om man redan har konditionen genom annan idrott men sen plötsligt ska börja springa istället. Då är det väldigt lätt att ta i för mycket och springa för långt.
Quote from Catharina Brattlin on 7 May 2012, 21:49Det beror på Ditt utgångsstatus, skulle jag vilja säga. Är Du van vid stötande träning, som t ex gympa, aerobics eller liknande så tar det inte lika lång tid som om Du börjar från sofflocket.
Jag gick från 4 km, som var min startsträcka, till halvmarato
Det beror på Ditt utgångsstatus, skulle jag vilja säga. Är Du van vid stötande träning, som t ex gympa, aerobics eller liknande så tar det inte lika lång tid som om Du börjar från sofflocket.
Jag gick från 4 km, som var min startsträcka, till halvmarato
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 00:11Rent spontant låter 12 veckor som ett ok riktmärke om ditt mål är att springa 7,5 km i streck. Viss vana från andra sporter lär vara en fördel, men det funkar nog även om du har precis börjat motionera. Nyckeln är dock att skynda långsamt i början, och in
Rent spontant låter 12 veckor som ett ok riktmärke om ditt mål är att springa 7,5 km i streck. Viss vana från andra sporter lär vara en fördel, men det funkar nog även om du har precis börjat motionera. Nyckeln är dock att skynda långsamt i början, och in
Quote from Funbeat user on 8 May 2012, 09:15@david pavid, ojdå.. jag måste genast börja knarka.. =/
Jag är absolut nybörjare och har gjort alla ovanstående fel, vill gärna skräddarsy lite extra och vill gärna att allt ska gå lite snabbare. Men tydligen så funkar inte genvägar när det gäller löpni
@david pavid, ojdå.. jag måste genast börja knarka.. =/
Jag är absolut nybörjare och har gjort alla ovanstående fel, vill gärna skräddarsy lite extra och vill gärna att allt ska gå lite snabbare. Men tydligen så funkar inte genvägar när det gäller löpni