Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Claes: rätt, excentrisk träning, hjälpa till med händerna på knäna när man går upp igen. Fick själv en bristning i hamstringen för 3 månader sedan och har fortfarande problem. Ska testa detta asap. Eller finns det bättre övningar?

Som jag förstått det så är inte musklerna för korta, men hjärnan talar omedvetet om för muskeln så att det är skadligt att sträckas ut mer så den håller emot. Borde kanske ev funka med nån slags mental träning för att bli smidigare?

Ett sätt att påvisa a

Mackan: Är det ett sätt att länga dem?

Typen av stretch med tårna upp mot något alternerat med hälen upp mot något och att klämma till med kudde eller annat mellan benen i stretchläget känner jag till sen förut. Har lärt mig det av en duktig naprapat. Har dock inte testat med den typen av "loc

Har jag förstått det rätt? Förkorta muskler på baksidan gör att det tar emot när man lyfter knä/ben så att man tar kortare steg?

Det är först vid högre tempo (ca 3:30 tempo) som jag upplever att jag lyfter knät så att det påverkar, vid "vanlig" löpning (

Träna rygg, slipp problem med hamstring. Kan det vara så enkelt?

Hej.

Jag gick en utbildning för ett par år sen där vi hade dåvarande/nuvarande? fysansvarig för Helsingborgs IF som föreläste.
HIF hade tidigare haft väldigt mycket problem med skador på

Hans riktmärke var en övning för framsidan, två för baksidan.

Och han poängterade även vikten av stretching, för att undvika att muskulaturen drog ihop sig och blev för kort och mer skadebenägen.

Musklerna på lårets baksida sträcks ut när benet förs fram och då blir det problem att få ut rörelsen om dom är korta.

Upplever man inte att man har några problem med det så är det inte mer med det. Själv stör det mig oerhört om det börjar ta emot redan

Jag skulle också vilja springa "relativt avslappnat" i 3:30-tempo (H)

AT: (t+)