Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningKrånglig mage
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag kört igång min träning efter ett upperhåll i somma, men hinner inte mer än börjar så börjar magen krångla igen, några tips för jag håller på att bli tokig på den

Du kanske kör på för hårt. Kör lugnare några veckor och stegra det.
Jag äter 2-3 timmar innan löppass och dricker tillräckligt mycket vatten innan passet. Kan det vara något?

jag springer ju oftast på morgonen på bara en kopp kaffe o ett par ostbitar, kanske få tänka om där.

du är alltså lätt uttorkad och helt utan energi. inte konstigt att kroppen protesterar.

När är bästa tiden att springa, jag tycker det är skönt på morgonen innan värmen kommer, men jag springer inte så långt ca 3-6 km

Ingmarie, varför äter Du just ostbitar? Kolhydrater är vad Du behöver få i Dig innan ett löppass, inte en massa fett som ligger och irriterar magen. OK för kaffet, men drick vatten också.
Proteinet i osten är bättre att få i sig efter genomfört löppass i

Jo jag tar det på morgonen för att jag kör lite GI, och sen när jag kommer hem äter jag en stadig frukost o ta proteinpulver

det här är bara min åsikt, men...: jag skulle aldrig följa gi metoden, inte heller atkins.
min kropp orkar absolut inte träna utan mat och jag mår bäst när jag tränar på eftermidagen eller tidigkväll. och har jag slarvat med maten så tar jag det lugnare.

Inga metoder ska följas slaviskt och utan att man tänker. Visst är det bra att äta mat med lågt GI, men för den skull behöver man inte äta massa fett även om fett har lågt GI.

Käka istället en frukost gjort på gröt. Se mer på t.ex. http://gikoll.se/defau

Prova att dricka ordentligt med vatten (kanske 4-5 dl) ca 15-20 min innan du ger dig iväg. Det fungerar för mig. I bästa fall kommer magen igång precis innan du ger dig iväg.