Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 23:12Äsch, vilka ohållbara "löften" du delar ut.
Nedan har vi en helt vanlig trappa fram till min lägenhetsdörr med 1,35m stigning på 1,90m framåt = lutning 71%. Kan man springa uppför? Ja!! Jag gör det själv regelbundet utan minsta besvär.
BILD:www.markus-
Äsch, vilka ohållbara "löften" du delar ut.
Nedan har vi en helt vanlig trappa fram till min lägenhetsdörr med 1,35m stigning på 1,90m framåt = lutning 71%. Kan man springa uppför? Ja!! Jag gör det själv regelbundet utan minsta besvär.
BILD:www.markus-
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 23:23EMPIRE STATE BUILDING RUN UP
303 höjdmeter och en löptid på strax under 10min för rekordhållaren, en LÖPtid på över 10min för övriga snabba löpare. Vet inte lutningen på dessa trappor, men det får vara ganska platta trappsteg för att det INTE ska överstig
EMPIRE STATE BUILDING RUN UP
303 höjdmeter och en löptid på strax under 10min för rekordhållaren, en LÖPtid på över 10min för övriga snabba löpare. Vet inte lutningen på dessa trappor, men det får vara ganska platta trappsteg för att det INTE ska överstig
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 23:30Det är klart att en trappa är brantare. Det är ju därför det är en trappa. Förmodligen kan du springa uppför en stege också med lutning över 100%.
Nu diskuterar vi dock backar i terrängen här. Jag tror ingen av tidigare inlägg syftat på löpspår som bestå
Det är klart att en trappa är brantare. Det är ju därför det är en trappa. Förmodligen kan du springa uppför en stege också med lutning över 100%.
Nu diskuterar vi dock backar i terrängen här. Jag tror ingen av tidigare inlägg syftat på löpspår som bestå
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 23:35Själv deltog jag i Kalmartraktens första Vintercups-deltävling i november som bestod av "Svarta femman" i Svartbäcksmåla, Nybro. Här finns mycket backar, och svarta femman försöker svänga runt och pricka in så många som möjligt. Efter att ha detaljstudera
Själv deltog jag i Kalmartraktens första Vintercups-deltävling i november som bestod av "Svarta femman" i Svartbäcksmåla, Nybro. Här finns mycket backar, och svarta femman försöker svänga runt och pricka in så många som möjligt. Efter att ha detaljstudera
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 08:00Men hallå Micke, först "lovar" du att ingen klarar att springa upp för diverse backar med lutningar på 39-100% (du själv skulle tydligen inte ens palla 18% *), och i nästa inlägg går det plötsligt att springa upp för en stege med lutning på >100%??
Förut
Men hallå Micke, först "lovar" du att ingen klarar att springa upp för diverse backar med lutningar på 39-100% (du själv skulle tydligen inte ens palla 18% *), och i nästa inlägg går det plötsligt att springa upp för en stege med lutning på >100%??
Förut
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 08:19Kanske sätter jag nu punkt (för tillfället) i denna diskussion med att utlova att jag ska leta upp en riktigt brant backe, givetvis minst 40% men gärna upp mot 100% eller t.o.m. över och se hur brant lutning det egentligen går att "springa" upp för, om så
Kanske sätter jag nu punkt (för tillfället) i denna diskussion med att utlova att jag ska leta upp en riktigt brant backe, givetvis minst 40% men gärna upp mot 100% eller t.o.m. över och se hur brant lutning det egentligen går att "springa" upp för, om så
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 10:28Ska bli kul att se. Och du vet väl att springa per definition innebär <5:00/km;)/Petri
Ska bli kul att se. Och du vet väl att springa per definition innebär <5:00/km;)/Petri
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 10:39Haha, ja det skulle väl inte förvåna mig om det sen lik förbaskat blir ett tjafs huruvida jag springer eller "går snabbt" upp för backen... 😉
Som jag skrev ovan, "I uppförsbacke-sammanhang handlar det väl om att det blir gång om man har båda fötterna i
Haha, ja det skulle väl inte förvåna mig om det sen lik förbaskat blir ett tjafs huruvida jag springer eller "går snabbt" upp för backen... 😉
Som jag skrev ovan, "I uppförsbacke-sammanhang handlar det väl om att det blir gång om man har båda fötterna i
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 10:44Har inte alls orkat läsa inläggen ovan, men Pytharas sats fungerar väl i löpspåret också? Hypotenusan är längre än kateten.
Har inte alls orkat läsa inläggen ovan, men Pytharas sats fungerar väl i löpspåret också? Hypotenusan är längre än kateten.
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 10:44Fast det där funkar inte riktigt. Jag kan springa väldigt sakta och gå väldigt fort, fortare än min långsammaste "språng".
Det kanske helt enkelt är effektivare att gå uppför riktigt branta backar?
När går springandet/gåendet över i klättring förresten?
Fast det där funkar inte riktigt. Jag kan springa väldigt sakta och gå väldigt fort, fortare än min långsammaste "språng".
Det kanske helt enkelt är effektivare att gå uppför riktigt branta backar?
När går springandet/gåendet över i klättring förresten?