Quote from Guest on 2 February 2008, 10:47Hejsan,
Undrar om någon har bra förslag på effektiv träning för att kunna lyfta tempot över längre sträckor. Ambitionen är att springa St Eriksloppet (halvmaran) på ca 1.30 (förra året 1.45). Har ökat träningsdosen kraftigt under vintern (oftast 5-6 h trä
Hejsan,
Undrar om någon har bra förslag på effektiv träning för att kunna lyfta tempot över längre sträckor. Ambitionen är att springa St Eriksloppet (halvmaran) på ca 1.30 (förra året 1.45). Har ökat träningsdosen kraftigt under vintern (oftast 5-6 h trä
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 10:57Som de flesta rekommenderar så behöver du en bra blandning av flera saker.
Diverse intervall-pass kan du köra, typ 5*1000m med stå/jogg-vila.
Bra långa långpass är bra för öka på uthålligheten så du kan hålla farten längre. Även längre snabbdistanspass är
Som de flesta rekommenderar så behöver du en bra blandning av flera saker.
Diverse intervall-pass kan du köra, typ 5*1000m med stå/jogg-vila.
Bra långa långpass är bra för öka på uthålligheten så du kan hålla farten längre. Även längre snabbdistanspass är
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 13:59Hej igen, Just nu springer jag 3-4 mil i veckan (blandar löpband i uppförsbacke och terränglöpning). Vågar inte springa mer för skaderisken, så jag har lagt till lite träningscykling (30 min 2x /vecka) och lite styrketräning (30 min 2x/vecka). Har nyligen
Hej igen, Just nu springer jag 3-4 mil i veckan (blandar löpband i uppförsbacke och terränglöpning). Vågar inte springa mer för skaderisken, så jag har lagt till lite träningscykling (30 min 2x /vecka) och lite styrketräning (30 min 2x/vecka). Har nyligen
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 16:39För oss vanliga motionärer finns det egentligen bara en sak som gäller:
Intervaller, intervaller, intervaller. Sedan kan ju de varieras i det oändliga och en och annan backe skadar inte heller - men intervaller är den givna vägen!
För oss vanliga motionärer finns det egentligen bara en sak som gäller:
Intervaller, intervaller, intervaller. Sedan kan ju de varieras i det oändliga och en och annan backe skadar inte heller - men intervaller är den givna vägen!
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 16:41Då kan man köra backintervall, kanske?
Då kan man köra backintervall, kanske?
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 16:47Dude, att springa halvmaran snabbare på den låga träningsmängden bör inte utvecklas genom att köra intervaller - först måste totalmängden upp!
Den som springer mindre än 6-7mil/veckan och vill förbättra sig på halvmaran kommer inte göra det bäst genom a
Dude, att springa halvmaran snabbare på den låga träningsmängden bör inte utvecklas genom att köra intervaller - först måste totalmängden upp!
Den som springer mindre än 6-7mil/veckan och vill förbättra sig på halvmaran kommer inte göra det bäst genom a
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 17:12Men Frida, en som siktar på 10k då. Måste jag också upp till 6-7 mil?
Sedan tycker väl jag att det ju är skillnad på intervaller och intervaller, som en viss Floppis på Puls har lärt mig. Om man bara håller sig till tröskelintervaller så ökar väl inte sk
Men Frida, en som siktar på 10k då. Måste jag också upp till 6-7 mil?
Sedan tycker väl jag att det ju är skillnad på intervaller och intervaller, som en viss Floppis på Puls har lärt mig. Om man bara håller sig till tröskelintervaller så ökar väl inte sk
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 17:15Shit jag gillar inte att behöva säga emot mig själv.
Visst är det skillnad på intervall och intervall. Men säg; om du har en totalvolym på 7-8mil/veckan får du typ plats med 6x1000m minuströsklar och 8x400 snabba korta intervaller. För att generalisera l
Shit jag gillar inte att behöva säga emot mig själv.
Visst är det skillnad på intervall och intervall. Men säg; om du har en totalvolym på 7-8mil/veckan får du typ plats med 6x1000m minuströsklar och 8x400 snabba korta intervaller. För att generalisera l
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 17:22Så att jag håller mig till 1 intervallpass i veckan är helt korrekt. Om jag nu inte någon gång gör ett försökt att komma upp till 6-7mil/v?
Så att jag håller mig till 1 intervallpass i veckan är helt korrekt. Om jag nu inte någon gång gör ett försökt att komma upp till 6-7mil/v?
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 17:26Jo det kan jag nog tycka låter korrekt. Med tanke på din sub20 så är det bara att börja från scratch: långa trösklar, mycket kapacitet. Sen kortare och snabbare allt eftersom. Växla lite med mängden, lyckas du få in några tunga träningsveckor nu så har du
Jo det kan jag nog tycka låter korrekt. Med tanke på din sub20 så är det bara att börja från scratch: långa trösklar, mycket kapacitet. Sen kortare och snabbare allt eftersom. Växla lite med mängden, lyckas du få in några tunga träningsveckor nu så har du