Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag körde efter FIRST programmet förra vintern när ja tränade inför en mara. Jag följde det inte slaviskt fram till maran, men jag tyckte det var bra att det blandade intervall/tempo/långdistans, och att det räckte med 3 dgr löpning i veckan, då jag även

Det som den här diskussionen väl klart visar är att alla är vi olika och den finns inte EN enda optimal träning. Det som passar kompisen kanske inte passar mig. En del blir bra med milnötande andra av mycket kvalité. En del säger att för mycket kvalité ge

Leif: Efter några år med "den enda vägen" som lösning på löparproblem har jag senaste tiden börjat inse det du skriver. Vissa löpare utvecklas bäst av stora mängder distans och andra av kvalitét. Ta Rune Larsson eller norskan som vann Stlmmaran som exempe

Ett inlägg om FIRST programmet: Jag tror att man inte ska kasta runt dagarna för mycket. Vilan mellan passen är de viktiga delarna så att köra två dagar i rad är nog inte att rekomendera.

Tänkte nog följa FIRST programmet ganska noggrant, även om jag inte har Maran som mål utan Lidingöloppet i höst. Kollade löphastigheten mot McMillans kalkylator som sa lite långsammare hastighet på löppassen än vad FIRST sa. McMillan säger 5.20-5.57 på lå

Har också sneglat på FIRST-programmet vid tillfälle och kommer säkert prova det någon säsong. Tycker det ser ut som ett jättebra program inte minst för att det är så smidigt att anpassa individuellt. Min fråga till Karin (och andra som faktiskt kört efter

Tänk på att tiden att dra av är angiven ( 10k fart minus 30sek t.ex ) i miletempo. För att springa 1600m intervaller i 3:42 tempo om man springer milen på 42 är lite för snabbt, även om det bara är 3 st. Jag hjälpte en kille förra året med att räkna om h

Daniel

Jag har en fundering på tiderna man ska hålla i FIRST programmet.
Jag googlade fram sidan och kollade. Tyckte att tiderna var helt brutala. Jag som klarar milen på 40 min. skulle springa 2000-ingar på 3.25-3.30/km med 400m joggvila. Finns inte en

Visar bara ett snabbt exempel. vi utgår från 42minuters mannen eller kvinnan. 4:12 är 10k farten. Sen v3 ska man springa 6x800m. drar vi av 45 sek från 4:12 landar vi på 3:27 tempo och det betyder 2min 46sek för varje 800. Däremot drar vi av 45 sek från 6

Det skulle ju då innebära att långpassen skall gå något fortare än vad som är angivet ovan ... och intervall-passen långsammare. Man får väl ta med sej miniräknaren när man springer... eller ska man köra lite huvudräkning kanske 😀