Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

OK, jag backar "med ålderns rätt". Men nu när jag tillåter mig att vara lat så unnar jag mig pass som är lugna distanspass som inte är speciellt ansträngande.

Men hallå! Med reservation för att jag inte kan se vad jag svarar på men det skulle väl vara 25 sek/km än milfart på 1200-ingarna? För en löpare som gör ca 31 minuter på milen innebär det då 2.41/km på dessa dvs tävlingsfart på 1500 meter. Att köra 6x1200

Å andra sidan skulle jag då springa 1200 meter på 3:46 men jag gör ju det på 3:42 i snitt 🙂

Jag har räknat såhär: 10ktempo/km x 1,609 (mile) - t ex 35sek multiplicerat svaret med 0,6213 (antalet miles på en km) och så fört in skillnaden som den nya för

Daniel, dina uträkningar tvivlar jag inte alls på. 🙂 Det jag ifrågasätter är snarare om man är uthållighetstränad för milen om man fixar de tiderna på 6x1200 meter och det skulle jag vilja påstå att man inte är. Dvs, för långsammare millöpare så funkar

En Marcus har lärt mig en tumregel när man tar sina V02-max intervaller och lägger på 15s på km-tiden så har man sin milfart. Stämmer bra på mig och stämde med några ynka sekunders felmarginal på totaltiden på en tjej som siktade på 50 på milen. Men jag f

Jag kanske räknas som västa nybörjaren, men när jag följde FIRST så struntade jag faktiskt i tiderna, för jag visste inte riktigt vad jag sprang på ändå. Men sprang snabbare på de korta intervallerna, och lite långsammare på de längre.
Vet inte vad jag ha

FIRST-filosofin påminner ju mycket om hur man förbereder sig inför tävlingssäsongen i "normal" löpträning, alltså mycket kvalitet och lite mängd. Att träna på det sättet blir ju lite som en enda lång formtoppning, och även om det säkert kan ge bra effekt

Jag tycker att programmet fungerar för nybörjare också om man dels anpassar hastigheten till vad man klarar av och inte stirrar sig blind på de rekomenderade tiderna. Fördelen är att man får de viktiga kvalitetsdelarna för tempot och långpassen för uthåll

Så där körde jag på 80-talet. Typ. Inte lika långa långpass och intervallerna i skogen och mer åt fartlekshållet. Men då tränade jag aldrig 2 dagar i rad och bara 7 månader om året. Började i april och byggde upp kondisen, i slutet av september var jag up

Har titta på FIRST olika program (5k, 10k, Halvmara, Mara). Hastigheterna i träningen för 5k, 10k och Maran är nästan identiska, medan det för halvmaran är betydligt snabbare tider. För intervallträningen är det 15-20 sek/km snabbare, vilket då jag tycker